Reklama

MF o podatku od zbiórek na leczenie: jaka umowa z fundacją, taki podatek

Rozliczenie zbiórek na leczenie zależy od tego, na jakiej podstawie dana osoba otrzymała wsparcie finansowe.

Publikacja: 01.08.2017 08:06

MF o podatku od zbiórek na leczenie: jaka umowa z fundacją, taki podatek

Foto: 123RF

Ministerstwo Finansów przedstawiło w odpowiedzi na pytanie „Rzeczpospolitej" stanowisko dotyczące opodatkowania darowizn przyznawanych przez fundacje i stowarzyszenia na leczenie chorych dzieci. W tekście z 27 lipca „Fiskus chce podatku od zbiórek dla dzieci" opisaliśmy przypadek kobiety, która otrzymała od jednej z fundacji 10 tys. zł na operację syna. Skarbówka nakazała jej zapłacić podatek od nadwyżki ponad kwotę wolną, czyli 4902 zł. W tym przypadku to ok. 600 zł.

Decydujące znaczenie dla prawnopodatkowych skutków pomocy uzyskiwanej od fundacji ma forma prawna świadczonej pomocy, na jaką zdecydują się udzielający pomocy i jej beneficjent, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony – wyjaśnia resort.

W opisanej interpretacji pomoc została udzielona na podstawie umowy darowizny. A to oznacza, że nieodpłatne nabycie majątku (w tym pieniędzy) od osób obcych (np. fundacji) podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeśli wartość bezpłatnego przysporzenia przekracza kwotę wolną, tj. 4902 zł.

Z innym przypadkiem mamy do czynienia, gdy pomoc jest przekazywana fundacji na specjalne subkonta, utworzone dla poszczególnych beneficjentów. Wówczas fundacja jest jedynie niejako pośrednikiem między darczyńcą i obdarowanym – pisze ministerstwo.

W takim przypadku kwota wolna nie jest ustalona dla sumy otrzymanych pieniędzy, lecz ma zastosowanie odrębnie dla każdej darowizny przekazywanej przez kolejnych darczyńców. Obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn powstaje wyłącznie w tych przypadkach, gdy wartość przysporzeń nabytych przez obdarowanego zaliczonego do III grupy podatkowej (niespokrewnionego z darczyńcą) przekroczy w ciągu pięciu lat kwotę wolną od podatku, czyli 4902 zł.

Reklama
Reklama

Jest jednak możliwość zastosowania indywidualnej ulgi na podstawie ordynacji podatkowej. W uzasadnionych przypadkach naczelnik urzędu skarbowego może na wniosek podatnika odroczyć termin zapłaty, rozłożyć ją na raty albo umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe.

Ministerstwo zaznaczyło przy tym, że strony – czyli fundacja i obdarowana osoba – dokonując wyboru czynności prowadzącej do udzielenia pomocy, powinny uwzględnić także ich skutki podatkowe.

– Na ewentualne skutki podatkowe związane z otrzymaniem bezpłatnego przysporzenia powinny zwracać beneficjentom uwagę zwłaszcza fundacje, zanim zostanie uzgodniona przez strony ostateczna forma udzielanej pomocy – czytamy w odpowiedzi ministerstwa. ©? —mpa

Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Konsumenci
Zawieszenie obowiązku spłaty rat z mocy prawa nie zawsze korzystne dla konsumenta
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama