Tak wynika z odpowiedzi, którą uzyskaliśmy z Ministerstwa Finansów (patrz. obok). O problemie pisaliśmy już 25 marca w artykule „Ministerstwo Finansów zastanawia się, jak odliczyć 1 proc. po korekcie zeznania”. Chodzi o to, że kwota podatku należnego wynikająca z zeznania nie zawsze jest właściwa. W ciągu pięciu lat podatnik może ją skorygować. W tym samym czasie może ją także zmienić urząd skarbowy, gdy stwierdzi nieprawidłowości.
Konsekwencją będzie podwyższenie lub obniżenie sumy 1 proc. podatku, którą składający zeznanie przekazuje wybranej organizacji pożytku publicznego. Problemu dla fiskusa nie będzie, gdy podatek wzrośnie – trudno, fundacja lub stowarzyszenie dostanie kwotę niższą niż prawidłowo obliczony 1 proc. Sytuacja się komplikuje, gdy po korekcie podatek należny jest niższy lub nie ma go w ogóle.
Najłatwiej to przedstawić na przykładzie. Załóżmy, że podatnik wykazał w złożonym w kwietniu zeznaniu podatek w wysokości 2000 zł i przekazał 1 proc. (20 zł) wybranej fundacji. W maju zorientował się jednak, że może skorzystać z ulgi na dwójkę dzieci (wcześniej błędnie przypuszczał, że żyjąc w nieformalnym związku, nie ma takiego prawa). W skorygowanej deklaracji podatek należny wynosił już zero, ponieważ przepisy pozwalają zmniejszyć go o 1145,08 zł za każde wychowywane dziecko. Powstaje jednak pytanie: co z 20 zł, które urząd miał przekazać organizacji pożytku publicznego?
Z odpowiedzi MF wynika, że dostanie ona tę kwotę, mimo że pieniądze nie wpłyną do urzędu skarbowego w postaci podatku. Z otrzymanego przez „Rz” pisma wynika bowiem jasno, że urząd skarbowy, przekazując środki na rzecz takiej organizacji, przyjmie jako ostateczne dane z zeznania podatnika na 30 kwietnia 2008 r. Wszelkie zmiany wynikające ze złożonych później korekt nie obniżą ani nie podwyższą kwoty z tytułu 1 proc., którą ma przekazać urząd skarbowy.
Resort finansów wyjaśnił także, że różnica między dokonaną wpłatą na rzecz fundacji lub stowarzyszenia a kwotą 1 proc. wynikającą ze skorygowanego zeznania nie będzie potrącana z przekazywanej nadpłaty podatku dochodowego. To dlatego, że ordynacja podatkowa tylko w jednym przypadku przewiduje możliwość jej pomniejszenia. Chodzi o art. 77b § 4 tej ustawy, zgodnie z którym nadpłata zwracana przekazem pocztowym jest pomniejszana o jego koszty. Nie ma więc podstaw prawnych do pomniejszenia nadpłaty o różnicę między kwotą przekazaną na rzecz organizacji pożytku publicznego wykazaną w zeznaniu pierwotnym a kwotą wykazaną w skorygowanej deklaracji.