W celu zwiększenia sprzedaży towarów lub usług firmy podejmują różnego rodzaju akcje marketingowe, w ramach których wydawane są nieodpłatnie towary klientom – obecnym lub potencjalnym – bądź też sprzedawcom, którzy są w ten sposób motywowani do intensyfikowania sprzedaży. Akcje te mogą przybierać przykładowo formy sprzedaży premiowej, programów lojalnościowych, konkursów.
Powszechną praktyką jest też wydawanie w dużych ilościach różnorodnych gadżetów reklamowych mających na celu promowanie marki firmy i w ten sposób zachęcanie do zakupu jej towarów lub usług.
[srodtytul]Niewielkie prezenty i próbki [/srodtytul]
Organy podatkowe nakazują naliczenie VAT z tytułu przekazywanych towarów w ramach prowadzonych akcji marketingowych, mimo że przepisy ustawy o VAT nie nakładają na podatników takiego obowiązku. Organy pozwalają wyłączyć z opodatkowania jedynie tzw. prezenty o małej wartości, próbki oraz drukowane materiały reklamowe i informacyjne, które wprost wyłączone są z opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 3 i 4 ustawy. Takie podejście wynika jednak z błędnej interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy, wbrew jego brzmieniu i literalnej wykładni.
Przepis ten nakazuje bowiem potraktować jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa tylko wtedy, gdy przekazanie następuje na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem. Dodatkowym warunkiem opodatkowania jest przysługiwanie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych towarów w całości lub części.