Ministerstwo Finansów przygotowało projekty dwóch rozporządzeń towarzyszących uruchomieniu specjalnego portalu do wymiany informacji między podatnikiem a fiskusem. Portal ten to zapowiadana od dawna nowoczesna forma kontaktu z władzami skarbowymi, dzięki której podatnik będzie mógł składać deklaracje, prowadzić korespondencję z urzędem oraz obejrzeć historię swoich rozliczeń podatkowych, a także podania, decyzje i postanowienia w jego sprawach.
Na razie takie ułatwienia są przewidziane dla rozliczania trzech podatków: od czynności cywilnoprawnych (PCC), od spadków i darowizn (PSD) oraz zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej.
Projekty rozporządzeń przewidują, że dostęp do portalu mogą mieć nie tylko podatnicy i płatnicy (np. notariusze), ale także osoby je reprezentujące, na przykład doradcy podatkowi. Podatnik będzie mógł upoważnić do korzystania ze swojego konta także inne osoby, jeśli ich dane zostaną zweryfikowane w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników.
Według projektowanych rozwiązań profil użytkownika będzie można założyć, podając różne dane, podobnie jak na rozmaitych innych portalach (może to być np. adres zamieszkania, adres poczty elektronicznej, proponowane hasło dostępu i pytanie zabezpieczające). Aby jednak założyć konto, trzeba użyć kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu potwierdzonego tzw. profilem zaufanym ePUAP.
Jeden z projektów przewiduje, że do wniosków składanych w drodze elektronicznej poprzez portal będzie można dołączać dokumenty niezbędne dla ważności tych podań, w tym dowód wniesienia opłaty skarbowej. W jaki konkretnie sposób trzeba to będzie zrobić – tego projekty nie przewidują. Zresztą w uzasadnieniach obu aktów prawnych wyraźnie zaznaczono, że nie zawierają one przepisów technicznych.