Reklama

Plastik i groźne choroby mają niepokojący związek. Czy to wyrok na ludzkość?

Między stężeniem mikro- i nanoplastiku a istnieniem w ludzkich tkankach uszkodzeń mogących wprost prowadzić do problemów zdrowotnych ma miejsce niepokojący związek.

Publikacja: 17.01.2025 12:55

Plastik i groźne choroby mają niepokojący związek. Czy to wyrok na ludzkość?

Foto: cgdeaw/AdobeStock

Po epoce żelaza, u końcówki okresu dynamicznej industrializacji nastała dla ludzkości era plastiku. Od jej początku, czyli lat 50. ubiegłego wieku, wyprodukowano 6,3 mld ton odpadów z tworzyw sztucznych, z których 91 proc. nigdy nie zostało poddane recyklingowi – co wiemy z badania opublikowanego w 2017 r. w czasopiśmie „Science”. Nikt z tymi ustaleniami nie polemizuje.

Jak w starym dowcipie o przemówieniu towarzysza Wiesława Gomułki, staliśmy wtedy nad przepaścią, ale od czasu pandemii – z jej jednorazowymi maskami, przyłbicami, rękawiczkami, pojemnikami na jedzenie na wynos i folią bąbelkową do zakupów online – zrobiliśmy wielki krok naprzód. Według szacunków, mimo wszelkich obecnie wprowadzanych ograniczeń, np. powszechnie wyśmiewanego zakazu sprzedaży plastikowych słomek czy patyczków do uszu, do 2050 r. około 12 mld ton plastikowych odpadów trafi na wysypiska śmieci lub wprost do środowiska naturalnego – np. oceanów.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Plus Minus
„The Smashing Machine”: Chleb, igrzyska i anatomia bólu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Plus Minus
„Bezcenny pakunek”: Dar od Boga Pociągu Towarowego
Plus Minus
„Tajemniczy pociąg”: Kafka jedzie pociągiem
Plus Minus
„Skarbek”: Porażka agentki
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Plus Minus
Gość „Plusa Minusa” poleca. Dr Agnieszka Tambor: Kibicuję polskiemu kinu
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama