Michał Szułdrzyński. AI i człowieczeństwo

Dlaczego odwołujemy się do filozofii po to, by zrozumieć nowe zjawisko, jakim jest generatywna sztuczna inteligencja?

Publikacja: 07.07.2023 17:00

Michał Szułdrzyński

Michał Szułdrzyński

Foto: Fotorzepa/Maciej Zienkiewicz

Na dużej konferencji technologicznej na Wybrzeżu dobry znajomy ostatnio spierał się ze mną, czy ChatGPT tworzy sądy analityczne czy syntetyczne, a priori czy a posteriori. To oczywiście było odwołanie do fundamentalnej klasyfikacji zdań dokonanej przez Immanuela Kanta, który wszelkie sądy wypowiadane przez człowieka, podzielił na te kategorie, dokonując „przewrotu kopernikańskiego” w filozofii.

Niedawno zaś na łamach „Plusa Minusa”, szukając odpowiedzi na pytanie, dlaczego generatywnej sztucznej inteligencji zdarza się zmyślać, pisać bzdury, powoływać na nieistniejące prace naukowe itp., dr Krzysztof Mazur przywołał klasyczną definicję prawdy u Arystotelesa. Otóż prawdą była adekwatność rzeczy do myśli. Czyli nasze myśli, wypowiadane zdania są prawdziwe, gdy odpowiadają rzeczywistości. ChatGPT składa zdania, które są poprawne językowo i statystycznie stanowią odpowiedź na dane pytanie, ale do rzeczywistości nie ma dostępu.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Plus Minus
„Ostatnia przysługa”: Kobieta w desperacji
Plus Minus
„Wieczne państwo. Opowieść o Kazachstanie": Władza tłumaczyć się nie musi
Plus Minus
"Nobody Wants to Die”: Retrokryminał z przyszłości
Plus Minus
Krzysztof Janik: Państwo musi czasem o siebie zadbać
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Plus Minus
Z rodzinnych sag tylko Soprano