Brytyjczyk Norman Foster należy do supergwiazdorów architektury, tak jak Frank Gehry, Rem Koolhaas czy Daniel Liebeskind. Wszyscy oni słyną jako wizjonerzy i twórcy światowych ikon architektury. Budowle Fostera są na wszystkich kontynentach. Także w Warszawie mamy dzieła jego pracowni: biurowiec Metropolitan na placu Piłsudskiego na tyłach Teatru Wielkiego, powstały we współpracy z polską pracownią JEMS Architekci i 53-piętrowy wieżowiec Varso Tower przy Dworcu Centralnym – najwyższy nie tylko w Warszawie, ale i w Unii Europejskiej. Razem z masztem ma 310 m wysokości.
87-letni Norman Foster wciąż odciska na światowej architekturze trwały ślad. Wystawa w Paryżu prezentuje 130 jego najważniejszych projektów, wybranych z 60 lat jego zawodowej praktyki. Retrospektywa w Centrum Pompidou postała w ścisłej współpracy z architektem, który jest autorem scenografii, a w komentarzach osobiście wciela się w rolę przewodnika.
Czytaj więcej
Modernistyczne miasto wyrosłe w dwudziestoleciu międzywojennym na brzegu Bałtyku stało się synonimem postępu, nowoczesności i sukcesu młodego państwa. Autor najnowszej książki o nim, poszukując prawdy, weryfikuje mity i legendy.
Wyższy od wieży Eiffla
Otwiera ją imponujące francuskie dzieło architekta – spektakularny wiadukt Millau ukończony w 2004 roku w południowej Francji. Na wielkiej fotografii zdaje się unosić w powietrzu ponad chmurami. Znajduje się w ciągu autostrady A75 łączącej Paryż z wybrzeżem Morza Śródziemnego, a prowadzącej do Montpellier i Barcelony. Wiadukt rozpięty nad doliną rzeki Tarn nie tylko skraca podróż, jest też wielka atrakcją turystyczną. Przy słonecznej pogodzie można podziwiać z niego wspaniałą rozległą panoramę z zielonymi wzgórzami i rzeką.
Najwyższy wiadukt Europy Norman Foster zaprojektował wspólnie z francuskim inżynierem Michelem Virlogeux. Budowa trwała zaledwie trzy lata. To jedno z największych osiągnięć światowej inżynierii. Millau w najwyższym punkcie konstrukcyjnym ma wysokość 343 m, jest więc wyższy od wieży Eiffla o 19 metrów. Opiera się na siedmiu betonowych filarach (pylonach) o wysokości od 75 do 245 metrów. Smukłości dodają mu maszty i wachlarzowo rozpięte stalowe liny. Cały wiadukt ma 2460 m długości i 32 m szerokości. Jezdnia z dwoma pasmami ruchu w każdym kierunku jest zwieszona na wysokości 270 m nad poziomem rzeki Tarn.