Tryb wydawania zaświadczeń określają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Generalną zasadą jest to, że zaświadczenie wydaje organ administracji (np. wójt) na wniosek ubiegającego się o wystawienie dokumentu (art. 217 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] ).
Nie oznacza to jednak, że organ ma obowiązek wystawić zaświadczenie na każde żądanie. Jak bowiem wynika z przepisów kpa, czyni to jedynie w przypadku, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa. A jeżeli ta przesłanka nie zostanie spełniona, organ ma obowiązek wydania zaświadczenia tylko i wyłącznie wówczas, gdy wnioskodawca wykaże, że w uzyskaniu urzędowego zaświadczenia ma interes prawny (art. 217 § 2 kpa).
Potwierdza to orzecznictwo. Przykładowo wskazać można [b]wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 4 czerwca 2009 r. , w którym sąd stwierdził, że jeśli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego nie wymaga przepis prawa, to osoba – która nie jest właścicielem nieruchomości – ubiegająca się o udzielenie jej informacji z ewidencji gruntów musi wykazać swój interes prawny, aby takie informacje uzyskać (III SA/Gd 232/09)[/b].
[srodtytul]Odmowa w postanowieniu[/srodtytul]
Organ administracji publicznej przed wydaniem zaświadczenia może przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające.