Zaświadczenia wójt wydaje wyłącznie na wniosek

Przepisy zobowiązują wnioskodawcę do wykazania interesu prawnego w uzyskaniu zaświadczenia. Niespełnienie tego warunku uniemożliwia wójtowi wystawienie dokumentu

Publikacja: 30.09.2010 04:10

Zaświadczenia wójt wydaje wyłącznie na wniosek

Foto: Rzeczpospolita

Tryb wydawania zaświadczeń określają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Generalną zasadą jest to, że zaświadczenie wydaje organ administracji (np. wójt) na wniosek ubiegającego się o wystawienie dokumentu (art. 217 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] ).

Nie oznacza to jednak, że organ ma obowiązek wystawić zaświadczenie na każde żądanie. Jak bowiem wynika z przepisów kpa, czyni to jedynie w przypadku, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa. A jeżeli ta przesłanka nie zostanie spełniona, organ ma obowiązek wydania zaświadczenia tylko i wyłącznie wówczas, gdy wnioskodawca wykaże, że w uzyskaniu urzędowego zaświadczenia ma interes prawny (art. 217 § 2 kpa).

Potwierdza to orzecznictwo. Przykładowo wskazać można [b]wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 4 czerwca 2009 r. , w którym sąd stwierdził, że jeśli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego nie wymaga przepis prawa, to osoba – która nie jest właścicielem nieruchomości – ubiegająca się o udzielenie jej informacji z ewidencji gruntów musi wykazać swój interes prawny, aby takie informacje uzyskać (III SA/Gd 232/09)[/b].

[srodtytul]Odmowa w postanowieniu[/srodtytul]

Organ administracji publicznej przed wydaniem zaświadczenia może przeprowadzić w koniecznym zakresie postępowanie wyjaśniające.

Jeżeli organ administracji ma w zaświadczeniu potwierdzić fakty lub stan prawny wynikający z posiadanych przez ten organ danych, to ewentualne postępowanie wyjaśniające zwykle ogranicza się do sprawdzenia aktualności posiadanych danych.

W orzecznictwie stwierdzono, że konieczne postępowanie wyjaśniające spełnia jedynie pomocniczą rolę przy ustalaniu treści zaświadczenia i ogranicza się tylko do takiego postępowania, które pozwoli na urzędowe stwierdzenie znanych faktów lub stanu prawnego.

Może się ono zatem odnosić do zbadania okoliczności wynikających z posiadanych przez organ ewidencji rejestrów i innych danych czy też wyjaśnienia, czy dane te odnoszą się do osoby wnioskodawcy, faktów, stanu prawnego, którego poświadczenia domaga się wnioskodawca, a także ustalenia, jakiego rodzaju ewidencja i rejestry mogą zawierać żądane dane, i ustalenia ewentualnych ich dysponentów [b](por. wyrok NSA z 25 października 2000 r., V SA 760/00)[/b].

W zaświadczeniu potwierdza się istnienie faktów lub stanu prawnego. Nie można zatem wydać zaświadczenia stwierdzającego nieistnienie faktów lub niepowstanie określonego stanu prawnego, np. [b]nie jest możliwe wydanie zaświadczenia, z treści którego wynikałoby, że obiekty nie spełniają wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska. W takim przypadku organ administracji powinien odmówić wydania zaświadczenia[/b].

Podobnie będzie w sytuacji, gdy osoba żąda zaświadczenia potwierdzającego samodzielność lokalu, który w rzeczywistości warunków przewidzianych dla lokalu samodzielnego nie spełnia. W takiej sytuacji również właściwy organ powinien wydać postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia. Zasada taka wynika wprost z treści art. 219 kpa, zgodnie z którym odmowa wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

[srodtytul]Paragrafy dla organu[/srodtytul]

Wójt (burmistrz, prezydent miasta), a [b]także każdy inny organ żądający od strony zaświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego jest obowiązany wskazać przepis prawa wymagający urzędowego potwierdzenia tych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia[/b].

Obowiązek organów administracji wskazania przepisu prawa wymagającego urzędowego potwierdzenia tych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia (art. 220 § 2 kpa) jest powiązany z wynikającym z art. 217 § 2 pkt 1 kpa obowiązkiem wydania zaświadczenia, jeżeli przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia faktów lub stanu prawnego.

Nie jest możliwe obejście art. 220 § 2 kpa przez przyjęcie, że osoba żądająca wydania zaświadczenia ma interes prawny w jego wydaniu, jeżeli organ żąda od strony przedstawienia zaświadczenia, ale nie wskazuje przepisu prawa wymagającego wydania zaświadczenia dla potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego.

Zgodnie z treścią art. 220 § 1 kpa organ administracji publicznej nie może żądać zaświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli są one znane organowi z urzędu. A także gdy są możliwe do ustalenia przez ten organ na podstawie:

- posiadanych przez niego ewidencji, rejestrów lub innych danych;

- rejestrów publicznych posiadanych przez inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze elektronicznej na zasadach określonych w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B3CC76A103C8F5505CC3B7581A5F67D0?id=177458]ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne[/link];

- wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;

- przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (np. dowodu osobistego, dowodów rejestracyjnych i innych).

[ramka][b]Obowiązuje siedmiodniowy termin[/b]

Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie siedmiu dni.

Może zostać wydane w formie dokumentu elektronicznego podpisanego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Zaznaczyć trzeba, że zaświadczenie w formie dokumentu elektronicznego można wydać tylko wówczas, gdy takie jest żądanie strony (art. 217 § 3 i 4 kpa). [/ramka]

[ramka][b]Precedensowy wyrok NSA[/b]

Z przepisów art. 217 – 219 kodeksu postępowania administracyjnego nie wynika wprost możliwość wydania przez organ zaświadczeń negatywnych, tzn. potwierdzających nieistnienie faktów czy stanu prawnego. Jednak możliwość wydania takiego zaświadczenia dopuścił [b]Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 września 2010 r.[/b]

Stwierdził w nim, że wspólnota mieszkaniowa ma interes prawny, a zatem może się domagać wydania zaświadczenia potwierdzającego, że określony lokal nie jest lokalem samodzielnym (a tym samym nie może zostać sprzedany przez np. dewelopera).

Jest to bowiem szczególny rodzaj zaświadczeń wydawanych na podstawie art. 2 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8FB59F6110219C33CF74CD89EEDFFD0C?id=128489]ustawy o własności lokali[/link]. Ich treść nie musi się opierać jedynie na posiadanych przez urząd (starostę) rejestrach i danych, ale także na dowodach dostarczonych przez stronę (II OSK 1357/09).[/ramka]

Tryb wydawania zaświadczeń określają przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Generalną zasadą jest to, że zaświadczenie wydaje organ administracji (np. wójt) na wniosek ubiegającego się o wystawienie dokumentu (art. 217 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180]kodeksu postępowania administracyjnego[/link] ).

Nie oznacza to jednak, że organ ma obowiązek wystawić zaświadczenie na każde żądanie. Jak bowiem wynika z przepisów kpa, czyni to jedynie w przypadku, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa. A jeżeli ta przesłanka nie zostanie spełniona, organ ma obowiązek wydania zaświadczenia tylko i wyłącznie wówczas, gdy wnioskodawca wykaże, że w uzyskaniu urzędowego zaświadczenia ma interes prawny (art. 217 § 2 kpa).

Pozostało 87% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"