Ustawodawstwo państwa, w którym okres został ukończony – a nie państwa, które uwzględnia ten okres – decyduje zatem, czy dany okres jest okresem mającym wpływ na nabycie prawa lub obliczenie wysokości świadczenia oraz w jakim wymiarze podlega uwzględnieniu dla celów emerytalno-rentowych. Przy takim podejściu polskie ustawodawstwo jest właściwe do określenia, jakie polskie okresy i w jakim wymiarze są brane pod uwagę dla celów emerytalno-rentowych.
Skoro polska ustawa ogranicza możliwość uwzględniania polskich okresów nieskładkowych do 1/3 składkowych, to jest to skutek zastosowania definicji okresów i poszanowania kompetencji państwa członkowskiego do określenia, co jest okresem ubezpieczenia i na jakich zasadach okres ten oddziałuje na uprawnienia emerytalno-rentowe.
Polskie prawo nie może natomiast określać, jakie okresy zagraniczne wliczać a jakich nie przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty i obliczaniu wysokości świadczenia.
Przyjęcie koncepcji krajowego charakteru okresów mogłoby być postrzegane jako korzystne dla tych osób, które mają w innych państwach UE okresy, które można byłoby zakwalifikować na podstawie art. 6 ustawy emerytalnej jako „składkowe”, a tym samym zwiększyć w ten sposób dopuszczalny limit posiadanych w Polsce okresów nieskładkowych.
Byłoby to jednak mało opłacalne dla osób, które mają za granicą okresy, które uznane byłyby za nieskładkowe w rozumieniu art. 7 ustawy emerytalnej i podlegałyby ograniczeniu do 1/3 okresów składkowych.
Można wyobrazić sobie również koncepcję mieszaną, wybierając niektóre elementy jednej i drugiej. Jak się wydaje, trudno byłoby jednak pogodzić obie koncepcje i znaleźć racjonalne wyjście ze sprzeczności obu podejść interpretacyjnych.
[ramka][b]Jakie to przepisy[/b]
Od 1 maja 2010 r. obowiązują rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE):
- nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (zmienione w drodze rozporządzenia (WE) nr 988/2009 z 16 września 2009 r. w celu uwzględnienia wymogów państw członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej po przyjęciu rozporządzenia nr 883/2004, oraz ostatnich zmian w pozostałych państwach członkowskich),
- nr 987/2009 z 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004.
Zmodyfikowały one europejski system koordynacji zabezpieczenia społecznego oparty w głównej mierze na rozporządzeniach Rady (EWG) nr 1408/71 z 14 czerwca 1971 r. i nr 574/72 z 21 marca 1972 r.
Obowiązują one wyłącznie na obszarze UE. Natomiast w stosunkach z państwami EOG nienależącymi do Unii i ze Szwajcarią nadal stosuje się rozporządzenia nr 1408/71 i 574/72. Będzie tak do czasu przyjęcia nowych rozporządzeń do ich krajowego prawa.[/ramka]
[i]Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie ubezpieczeń społecznych[/i]
[i][b]Czytaj więcej w serwisie:[/b]
[link=http://www.rp.pl/temat/429134.html] rp.pl » Dobra Firma » Poradniki prawne » Składki » Składki ubezpieczeniowe w Unii Europejskiej[/link] [/i]