Rada miasta Lublina do uchwały w sprawie opłat za parkowanie samochodów na drogach publicznych w Lublinie oraz określenia stawek wprowadziła zapis upoważniający prezydenta miasta do zawieszenia pobierania opłat na czas organizowanych w mieście uroczystości publicznych, imprez, zjazdów i zawodów itp.
Wojewoda lubelski uznał, że rada przekroczyła swoje uprawnienia.
W art. 13b [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6A93FC6FFAB998608A02AA7385CF73DD?id=184778]ustawy o drogach publicznych[/link] ustawodawca jednoznacznie ustalił kompetencje rady gminy, upoważniając ją wyłącznie do: ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia sposobu poboru opłaty za postój pojazdu w strefie płatnego parkowania oraz wprowadzenia opłaty za niezapłacony postój (art. 13b ust. 3, 4 i 5 oraz art. 13f ust. 2). Powołana ustawa nie przewiduje natomiast instytucji „zawieszenia pobierania opłat”, nie upoważnia także rady gminy do wprowadzenia tej instytucji w drodze aktu prawa miejscowego.
Z przepisów wynika generalna zasada odpłatności za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, od której to zasady jedynie w drodze wyjątku właściwy organ gminy może wprowadzać odstępstwa i pewnego rodzaju przywileje (poprzez ustalenie na podstawie art. 13b ust. 4 pkt 2 opłat abonamentowych lub stawki zerowej) w stosunku tylko do niektórych użytkowników dróg publicznych.
Ponadto w ocenie wojewody lubelskiego nieuprawnione było przekazanie przez radę przypisanych sobie bezprawnie kompetencji innemu organowi – w tym wypadku prezydentowi Lublina.