Reklama

Znak towarowy Budweiser może być używany także w Zjednoczonym Królestwie

Zarówno browar czeski Budvar jak i browar amerykański Anheuser-Busch mogą kontynuować używanie znaku towarowego Budweiser w Zjednoczonym Królestwie

Publikacja: 23.09.2011 15:25

Budweiser pochodzi od niemieckiej nazwy Budweis czeskiego miasta Czeskie Budziejowice

Budweiser pochodzi od niemieckiej nazwy Budweis czeskiego miasta Czeskie Budziejowice

Foto: Bloomberg

Tak orzekł wczoraj (22 września 2011 r.) Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku Budějovický Budvar, národní podnik przeciwko Anheuser-Busch Inc. (sygnatura C-482/09).

To już kolejny spór tych dwóch browarów. Tym razem sprawa dotyczy rejestracji znaku „Budweiser” w Zjednoczonym Królestwie.

W 2000 r. sądy Zjednoczonego Królestwa orzekły, że zarówno Anheuser-Busch jak i Budvar mogą zarejestrować określenie „Budweiser” jako znak towarowy. Ustawodawstwo brytyjskie dopuszczało bowiem rejestrację identycznych znaków w przypadkach jednoczesnego ich używania w dobrej wierze.

Ponad cztery lata po zarejestrowaniu znaku Budweiser firma Anheuser-Busch złożyła wniosek o unieważnienie rejestracji tego znaku dokonanej na rzecz Budvaru argumentując, iż zgłosiła  określenie "Budweiser" do rejestracji wcześniej niż uczynił to czeski browar.

Sąd Apelacyjny Zjednoczonego Królestwa, do którego zostało wniesione odwołanie w tej sprawie przedłożył Trybunałowi Sprawiedliwości pytanie, czy należy uwzględnić wniosek Anheuser-Busch o unieważnienie rejestracji znaku w sytuacji, gdy obie spółki przez ponad trzydzieści lat używały określenia "Budweiser" w dobrej wierze.

Reklama
Reklama

Trybunał stwierdził, że można unieważnić rejestrację późniejszego znaku towarowego jedynie wówczas, gdy znak ten wpływa lub może negatywnie wpływać na podstawową funkcję wcześniejszego znaku towarowego, jaką jest zagwarantowanie konsumentom wskazania pochodzenia oznaczonych tym znakiem towarów.

Natomiast w tym przypadku, długotrwałe jednoczesne używanie w dobrej wierze dwóch identycznych znaków towarowych nie wpływa negatywnie na podstawową funkcję wcześniejszego znaku towarowego Anheuser-Busch. W związku z tym, nie można unieważnić rejestracji późniejszego znaku towarowego „Budweiser" zarejestrowanego na rzecz Budvar, tym bardziej, że oba te przedsiębiorstwa od początku używały ich w dobrej wierze.

Ponadto sądy krajowe zauważyły, że konsumenci wyraźnie dostrzegają różnicę pomiędzy piwami Budvaru a piwami Anheuser-Busch, ponieważ ich smak, cena i wygląd zawsze się różniły. Nawet, jeżeli te dwa znaki towarowe są identyczne, to w wypadku piwa Anheuser-Busch i Budvaru można wyraźnie rozpoznać, że są one wytwarzane przez dwa różne przedsiębiorstwa.

Więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Reklama
Reklama

Tak orzekł wczoraj (22 września 2011 r.) Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku Budějovický Budvar, národní podnik przeciwko Anheuser-Busch Inc. (sygnatura C-482/09).

To już kolejny spór tych dwóch browarów. Tym razem sprawa dotyczy rejestracji znaku „Budweiser” w Zjednoczonym Królestwie.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Prawo karne
Ponad 300 km/h przez Warszawę. Niespodziewany zwrot ws. pirata drogowego
Edukacja i wychowanie
Prywatne uczelnie przejmują studentów psychologii. Alarmujący raport
Sądy i trybunały
Prof. Piotr Tuleja: Ustrój Polski się zmienił, wróciliśmy do XIX wieku
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama