Wyrok zapadł w efekcie skargi Komisji Europejskiej. Zarzuciła ona naszemu krajowi niewdrożenie przepisów zachęcających zarządcę infrastruktury kolejowej (czyli Polskie Linie Kolejowe S.A.) do obniżania opłat za dostęp do niej od przewoźników kolejowych. Wprawdzie w ustawie o transporcie kolejowym oraz w rozporządzeniu wykonawczym z 2009 roku umieszczono przepisy dotyczące tych kwestii, ale Trybunał uznał je za niewystarczające.
Według unijnej dyrektywy 2001/14/WE, regulującej sprawy dostępu do infrastruktury kolejowej, opłaty pobierane przez jej zarządcę powinny być ustalone po koszcie, który jest bezpośrednio ponoszony jako rezultat wykonywania przewozów pociągami. Cały zaś bilans PLK powinien być zrównoważony, tj. nie może to być przedsiębiorstwo obliczone na zysk. Tymczasem PLK dyktuje wyższe ceny, wliczając do nich także koszty pośrednie, ponoszone nawet gdy pociągi nie kursują.
Trybunał stwierdził, że w polskich przepisach nie znalazły się wystarczające zachęty dla PLK do zmniejszania kosztów utrzymywania infrastruktury i wysokości opłat za dostęp do niej. Nie wprowadzono też środków kontrolnych, tak aby zarządca kolejowej infrastruktury ponosił odpowiedzialność przed właściwym organem.
Sygnatura akt: C-512/10