Nie można rozliczać usług pocztowych poprzez obciążenie klientów spółki notami obciążającymi. Powinny być wystawione faktury.
[b]Tak orzekł WSA w Łodzi 27 sierpnia 2010 r. (I SA/Łd 512/ 10).[/b]
Spółka z o.o. świadczy usługi polegające na personalizacji i dostarczaniu dokumentów na podstawie umów trójstronnych, w których jest wskazywana jako pełnomocnik. Przesyłki są przez nią opracowywane i drukowane, a dostarczane do osób fizycznych za pomocą Poczty Polskiej. Poczta obciąża spółkę fakturami ze zwolnieniem z VAT. Spółka refakturuje te usługi na kontrahenta również jako zwolnione z VAT. We wniosku o interpretację przepisów podatkowych pytała, czy postępuje prawidłowo.
Zdaniem spółki ma ona prawo do zwolnienia, bo faktycznie nie wykonuje usług pocztowych, a jedynie otrzymuje zwrot kosztów poniesionych w imieniu i na rzecz klienta. Usługi są świadczone przez Pocztę Polską bezpośrednio na rzecz klienta. Nie są odsprzedawane, a tylko przenoszone przez spółkę. Spółka podkreśla przy tym, że działa jedynie jako pełnomocnik, ponieważ elementem umowy trójstronnej był załącznik, który z momentem podpisania umowy stawał się pełnomocnictwem.
Organ podatkowy nie zgodził się ze spółką, twierdząc, że nie działa ona jako pełnomocnik, więc dochodzi do odsprzedaży usług.