Reklama

Znaki towarowe jako słowa kluczowe w AdWords

Trybunał w wydanym dzisiaj wyroku uściślił zakres ochrony znaków towarowych w Unii Europejskiej

Publikacja: 22.09.2011 16:30

Znaki towarowe jako słowa kluczowe w AdWords

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Sprawa dotyczyła dwóch spółek branży kwiatowej: amerykańskiej spółki Interflora Inc. prowadzącej sieć doręczania kwiatów o zasięgu światowym, w której klienci mogli składać zamówienia osobiście, przez telefon lub przez internet, oraz konkurencyjnej spółki Marks & Spencer (M & S) będącej jednym z największych sprzedawców detalicznych w Zjednoczonym Królestwie, świadczącej usługi sprzedaży i doręczania kwiatów.

W ramach oferowanej przez Google usługi reklamowej odsyłania „AdWords" spółka M & S wybrała termin „Interflora", a także warianty tego terminu, mianowicie „Interflora Flowers", „Interflora Delivery", „Interflora.com", „Interflora co uk", itd., jako słowa kluczowe. W następstwie tego, w momencie wprowadzenia przez internautę do wyszukiwarki Google któregoś z wymienionych słów, wyświetlała się reklama firmy M & S.

Sąd przed którym Interflora wszczęła postępowanie przeciwko spółce M & S o naruszenie praw do jej znaku towarowego "INTERFLORA", zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości w przedmiocie używania przez konkurenta bez zgody właściciela znaku towarowego słów kluczowych identycznych z tym znakiem w ramach usługi odsyłania w internecie.

Trybunał przypomniał, że właściciel znaku towarowego jest uprawniony do zakazania osobie trzeciej używania znaku towarowego tylko wówczas, jeżeli może to szkodzić z pełnionych przez ten znak którejś z trzech funkcji takich jak: wskazanie pochodzenia, reklamowej czy inwestycyjnej.

Rozpatrując funkcję inwestycyjną wskazał, że na szkodę spółki działa między innymi, używanie przez konkurenta oznaczenia w taki sposób, który ogranicza  przyciąganie do niego konsumentów. Dlatego też właściciel znaku nie może sprzeciwić się używaniu go przez konkurenta w ramach usługi odsyłania w internecie, jeśli jego używanie nie skutkuje tym, że konsumenci odwracają się od towarów i usług opatrzonych tym znakiem.

Reklama
Reklama

Dlatego też, zdaniem ETS sąd krajowy powinien sprawdzić, czy używanie przez spółkę M & S oznaczenia identycznego ze znakiem towarowym INTERFLORA wystawia na niebezpieczeństwo zachowanie przez firmę Interflorę reputacji mogącej przyciągnąć lub przywiązać do niej konsumentów (sygnatura akt C-323/09).

Ponadto Trybunał dodał, że gdy reklama wyświetlana w internecie w oparciu o słowo kluczowe odpowiadające znakowi towarowemu cieszącemu się renomą, proponuje alternatywę w stosunku do towarów lub usług właściciela znaku towarowego także cieszącego się renomą, to takie działanie należy uznać za element zdrowej i uczciwej konkurencji.

Ostatecznie ETS orzekł, że do sądu krajowego należy sprawdzenie, czy spółka Marks & Spencer poprzez używanie słów kluczowych odpowiadających znakowi towarowemu konkurującej z nią spółki Interflora szkodzi jednej z „funkcji" tego znaku towarowego.

Więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

»

Firma

»

Konkurencja

»

Reklama
Reklama

Sprawa dotyczyła dwóch spółek branży kwiatowej: amerykańskiej spółki Interflora Inc. prowadzącej sieć doręczania kwiatów o zasięgu światowym, w której klienci mogli składać zamówienia osobiście, przez telefon lub przez internet, oraz konkurencyjnej spółki Marks & Spencer (M & S) będącej jednym z największych sprzedawców detalicznych w Zjednoczonym Królestwie, świadczącej usługi sprzedaży i doręczania kwiatów.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Prawo drogowe
Kiedy na skrzyżowaniu działa zasada „prawej ręki"? Sąd rozstrzygnął spór
Prawo karne
Ponad 300 km/h przez Warszawę. Niespodziewany zwrot ws. pirata drogowego
Edukacja i wychowanie
Prywatne uczelnie przejmują studentów psychologii. Alarmujący raport
Sądy i trybunały
Prof. Piotr Tuleja: Ustrój Polski się zmienił, wróciliśmy do XIX wieku
Spadki i darowizny
Ile razy można zmienić testament notarialny i w jakim trybie? Zasady są jasne
Reklama
Reklama