Tak wynika z przedwczorajszego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygnatura akt III SA/Wa 892/11).
Sprawa dotyczyła interpretacji stołecznej Izby Skarbowej (nr IPPP1-443-951/10-6/IGo). We wniosku o jej wydanie przedsiębiorca zapytał o konsekwencje usunięcia kratki z samochodu posiadanego na mocy umowy leasingu operacyjnego. Dla tego typu aut nie wydawało się zaświadczeń na podstawie badań technicznych przeprowadzanych przez okręgową stację kontroli pojazdów o spełnieniu wymagań przewidzianych w ustawie o VAT, uprawniających do pełnego odliczenia podatku. Przedsiębiorca korzystał natomiast z takiego dobrodziejstwa na podstawie wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie Magoora. Oświadczył, że pojazd służy, i to się nie zmieni, wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podatnik przedstawił swoje stanowisko, zgodnie z którym demontaż kratki, choć niezgodny z prawem o ruchu drogowym, nie będzie wpływał na jego uprawnienie do pełnego odliczenia VAT. Stwierdził, że przegrodę części osobowej od przestrzeni przeznaczonej do przewodu towarów zdemontuje przejściowo (bo przeszkadza w przewozie ładunków o większych gabarytach) lub na stałe. W obu wypadkach nie miał zamiaru informować o tym leasingodawcy, nie ulegnie zmianie więc świadectwo homologacji, zgodnie z którym auto nadal będzie samochodem ciężarowym.
Izba Skarbowa nie zgodziła się z podatnikiem. Fiskus powołał się na art. 78 ust. 2 pkt 2 prawa o ruchu drogowym, z którego wynika obowiązek informowania starosty o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 108, poz. 908).
Izba uznała, że podatnik utraci prawo do pełnego odliczenia. Fiskus zgodził się z wnioskodawcą co do braku konieczności korekty wcześniejszych odliczeń.