Reklama

Dostęp do informacji o środowisku jest możliwy po ogłoszeniu ustawy

Ministerstwo może odmówić publicznego dostępu do informacji o środowisku, jeżeli są one objęte procesem legislacyjnym. Wyjątek ten przestaje mieć zastosowanie, gdy proces ten zostanie zakończony

Publikacja: 14.02.2012 13:15

Dostęp do informacji o środowisku jest możliwy po ogłoszeniu ustawy

Foto: www.sxc.hu

Tak orzekł dziś Europejski Trybunał Sprawiedliwości (sygnatura akt C-204/09).

Sprawa dotyczyła niemieckiego przedsiębiorstwa Flachglas Torgau GmbH, uczestniczącego w handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, które zwróciło się do federalnego ministerstwa środowiska, ochrony przyrody i bezpieczeństwa nuklearnego o przekazanie jej informacji dotyczących procesu legislacyjnego, w ramach którego przyjęto ustawę o krajowym planie przydziału uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na lata 2005–2007, wykonania tej ustawy, a także udostępnienia wewnętrznych notatek i opinii z prac.

Ministerstwo odmówiło jednak uwzględnienia tego wniosku. Uznało, że jest zwolnione z obowiązku przekazania takich informacji ze względu na swój udział procesie legislacyjnym, twierdząc jednocześnie, że informacje dotyczące wykonania ustawy z 2007 r. były objęte poufnością obrad organów władzy publicznej.

Niemiecki sąd administracyjny do którego sprawa trafiła, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości o ustalenie w jakim zakresie państwa członkowskie mogą ograniczyć prawo publicznego dostępu do informacji o środowisku.

Zdaniem Trybunału państwa członkowskie mogą przewidzieć, że ministerstwa odmówią publicznego dostępu do informacji o środowisku, o ile uczestniczą one w procesie legislacyjnym, w szczególności poprzez przedkładanie projektów ustaw oraz opinii. Możliwość wyłączenia prawa dostępu do takich informacji ma na celu pozwolenie państwom członkowskim na wydanie przepisów odpowiednich dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu legislacyjnego, uwzględniając fakt, że w różnych państwach członkowskich informowanie obywateli zwykle jest wystarczająco zapewnione w ramach samego procesu legislacyjnego - argumentował.

Reklama
Reklama

Jeżeli jednak proces legislacyjny zostanie zakończony, uczestniczące w nim ministerstwo nie może już powołać się na ten wyjątek, gdyż udostępnienie informacji o środowisku, co do zasady, nie może już zakłócić prawidłowego przebiegu tego procesu

- stwierdził ETS.

Podkreślił przy tym, iż zgodnie z dyrektywą (2003/4/WE) w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska, państwa członkowskie mogą zdecydować o odmowie udostępnienia takich informacji, jeśli ujawnienie ich wpłynie negatywnie na poufność obrad organów władzy publicznej. - Warunek poufności można uznać za spełniony w sytuacji, gdy prawo krajowe jasno ustaliło zakres pojęcia "obrady" organów władzy publicznej w odniesieniu do końcowych etapów procesu decyzyjnego władzy publicznej - dodał.

Tak orzekł dziś Europejski Trybunał Sprawiedliwości (sygnatura akt C-204/09).

Sprawa dotyczyła niemieckiego przedsiębiorstwa Flachglas Torgau GmbH, uczestniczącego w handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, które zwróciło się do federalnego ministerstwa środowiska, ochrony przyrody i bezpieczeństwa nuklearnego o przekazanie jej informacji dotyczących procesu legislacyjnego, w ramach którego przyjęto ustawę o krajowym planie przydziału uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na lata 2005–2007, wykonania tej ustawy, a także udostępnienia wewnętrznych notatek i opinii z prac.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Samorząd
Na te zmiany czekają gminy i inwestorzy. Teraz ruch prezydenta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Tomasz Lewandowski: Rząd chce oczyścić atmosferę wokół spółdzielni mieszkaniowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama