Przepisy dotyczące tzw. progu bagatelności weszły w życie 16 kwietnia 2014 r. Chodzi o zmianę art. 4 pkt 8 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp). Próg ten wzrósł z 14 tys. euro do 30 tys. euro (średni próg w krajach Unii Europejskiej wynosi dla zamówień na dostawy i usługi 14 616,73 euro, dla zamówień na roboty budowlane – 31 589,04 euro). Wspomniany przepis, choć dotyczy zamówień niewielkich, ma istotne znaczenie dla zamawiających – jednostek sektora finansów publicznych, wobec czego warto przypomnieć istotę „pierwszego" progu, jego znaczenie, a także zasady i procedury udzielania tzw. zamówień podprogowych.
Uproszczenie procedur
Prawo zamówień publicznych ma na celu zagwarantowanie wykonawcom niedyskryminacyjnego dostępu do zamówień publicznych, ograniczenie ryzyka nieefektywnego wydatkowania środków publicznych oraz zapewnienie przejrzystości postępowania i wyboru wykonawcy. Wobec tego, by udzielić zamówienia (zawrzeć umowę, której przedmiotem są dostawy, usługi i roboty budowlane), podmiot zamawiający zobowiązany jest do przeprowadzenia stosownej procedury z zachowaniem określonych zasad, co gwarantuje realizację celu pzp, a także wypełnia postulaty wynikające z prawa Unii Europejskiej w obszarze zamówień publicznych.
Jednak stosowanie tak skomplikowanych i długotrwałych procesów (średni czas udzielenia zamówienia wynosi 31 dni) dla wszystkich zamówień – bez względu na ich wartość – powodowałoby, że koszty organizacji takiej procedury przewyższałyby uzyskane upusty czy łączną wartość wynagrodzenia wykonawcy. Wobec tego większość państw członkowskich, w tym Polska, uznała, że udzielanie zamówień według tych samych procedur poniżej określonej wartości prowadzi do nieefektywnego i nieoszczędnego wydatkowania środków publicznych. Jak wynika z uzasadnienia do ustawy zmieniającej art. 4 pkt 8 pzp, podniesienie progu stanowi jeden z elementów, których celem jest usunięcie zbędnych barier w udzielaniu zamówień publicznych oraz odformalizowanie procedur (por. uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1638).
Przepis art. 4 pkt 8 pzp stanowi, że „ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro". Dlatego przy udzielaniu zamówień do podanej wartości nie mają zastosowania żadne przepisy ustawy, w tym dotyczące wnoszenia środków ochrony prawnej (por. KIO/UZP 260/09). Przepis ten ma charakter ius cogens i nie przewiduje możliwości stosowania przepisów ustawy, gdy wypełnione zostaną przesłanki wyłączenia zawarte w przepisie. Postępowanie prowadzone przez zamawiającego, który powołuje się na przepisy ustawy i postępuje zgodnie z ich literą, nie jest stosowaniem powszechnie obowiązujących przepisów pzp, które bezwzględnie stosowanie swoich przepisów wyłącza, ale prowadzeniem przetargu cywilnego zgodnie z art. 701 i n. kodeksu cywilnego (por. KIO 2452/11).
Główna Komisja Orzekająca w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych (GKO) rozstrzygała zagadnienie naruszenia dyscypliny finansów publicznych przez kierownika zamawiającego, który przeprowadził postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego dla zamówienia o wartości nieprzekraczającej progu bagatelności z naruszeniem przepisów tej ustawy. W orzeczeniu uniewinniającym obwinionego (sygn. DF/GKO-4900-28/32/07/26) GKO stwierdziła, że udzielenie zamówienia o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej w art. 4 pkt 8 pzp z naruszeniem przepisów tej ustawy nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych – właśnie ze względu na brak możliwości fakultatywnego stosowania przepisów przez zamawiających.