Spory pomiędzy sportowcami – reprezentantami Polski – a związkami sportowymi dotyczące prawa do wykorzystania ich wizerunku niejednokrotnie były już przedmiotem postępowań sądowych. Wystarczy przypomnieć głośny przypadek sprzeciwu piłkarza Macieja Żurawskiego dotyczący – jego zdaniem – bezprawnego wykorzystania wizerunku. Przepisy ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 715) budzą zastrzeżenia co do ich konstytucyjności.
Poważne wątpliwości wzbudza art. 14 ust. 1–3 ustawy, który stanowi odpowiednik art. 33 poprzednio obowiązującej ustawy z 19 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym. Pomimo licznych kontrowersji wokół niego ustawodawca nie dokonał w nowej ustawie zmian niwelujących zarzuty dotyczące konfliktu wspomnianego przepisu z ustawą zasadniczą. Art. 14 ust. 3 ustawy o sporcie mówi, że zawodnik jeszcze przed zakwalifikowaniem do kadry narodowej lub reprezentacji olimpijskiej wyraża zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku w stroju reprezentacji kraju.
Zgoda pod presją
Przepis, traktując o wizerunku, odnosi się do art. 81 ust. 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (DzU z 2000 r. nr 80, poz. 904 ze zm.), który zawiera przesłanki legitymizujące rozpowszechnianie czyjegoś wizerunku. Kluczową z nich jest zgoda osoby fizycznej, której wizerunek dotyczy. Zgodnie z ogólnie przyjętą wykładnią powyższego przepisu zezwolenie takie musi być wyrażone ze świadomością i powinno się odnosić do konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że zgoda powinna obejmować sprecyzowane sposoby wykorzystania wizerunku. Art. 14 ust. 3 ustawy o sporcie już prima facie godzi w zasadę dobrowolności wyrażenia przez jego adresata zgody na rozpowszechnianie wizerunku. Ustawodawca wywiera tym samym na sportowcach daleko idącą presję.
Literalna wykładnia art. 14 ust. 3 może prowadzić do wniosku, że warunkiem zakwalifikowania się sportowca do kadry jest m.in. wyrażenie przez niego zgody na rozpowszechnianie wizerunku w stroju reprezentacji kraju. Przepis ten nie przedstawia również zakresu, w jakim ten wizerunek będzie rozpowszechniany.
Kolejną kwestią jest niezwykle szeroki krąg adresatów art. 14 ust. 3 ustawy o sporcie. Są nimi zawodnicy, którzy nie zostali jeszcze zakwalifikowani do kadry narodowej lub reprezentacji olimpijskiej, a więc nieograniczone grono sportowców.