Kryzys finansowy, a także ostatnie wydarzenia na rynku finansowym uwidoczniły skalę asymetrii informacji w relacjach pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami działającymi na rynku finansowym. Nadmierne wykorzystywanie tej przewagi przez niektóre instytucje finansowe spowodowało podjęcie działań przez ustawodawcę i prezesa UOKiK w celu zaostrzenia kolejnych przepisów prawa. Przykładem są tu m.in. projektowane zmiany dotyczące ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, które zakładają wzmocnienie uprawnień ubezpieczonych, nałożenie na zakłady ubezpieczeń dodatkowych obowiązków informacyjnych oraz wprowadzenie szczególnych wymogów dotyczących umów ubezpieczenia na życie o charakterze inwestycyjnym, a także zwiększenie kontroli nad rynkiem ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych.
To nie wszystko. Na rynku pojawiają się informacje o pracach rządu nad kolejnymi zmianami do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Planowane zmiany mają zakładać m.in. wyposażenie prezesa UOKiK w prawo dokonywania zakupu kontrolowanego, umożliwiające sprawdzenie zakresu informacji przekazywanych w rzeczywistości przez przedsiębiorcę konsumentowi przed zawarciem umowy poprzez zastosowanie prowokacji. Co więcej, prezes UOKiK miałby zostać uprawniony do blokowania reklam czy nawet nałożenia na przedsiębiorcę czasowego zakazu oferowania konsumentom określonych usług lub produktów. Prezes UOKiK miałby również otrzymać prawo do orzekania o uznawaniu klauzul umownych za niedozwolone (obecnie takie uprawnienie posiada wyłącznie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Rozwiązania te, jeśli zostałyby wprowadzone w życie w takim kształcie, istotnie zwiększą kompetencje prezesa UOKiK, umożliwiając mu daleko idącą kontrolę i ingerencję w działania przedsiębiorców.
Powyższe zamierzenia wpisują się w obecną politykę prezesa UOKiK, który już teraz zapowiada podjęcie zdecydowanych działań urzędu w celu egzekwowania od przedsiębiorców zasad uczciwości kupieckiej. Działania przedsiębiorców oceniane będą nie tylko w oparciu o przepisy prawa, ale także zasady wynikające z dobrych obyczajów czy tzw. miękkiego prawa (ang. „soft law") w postaci m.in. kodeksów dobrych praktyk i innych aktów samoregulacji branżowej. W szczególności uwaga urzędu skupiona ma być na weryfikacji rzetelności działań podejmowanych przez podmioty działające na rynku usług finansowych. Tutaj, zdaniem prezesa UOKiK, dysproporcja informacji pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą jest największa. W tej relacji dochodzi też najczęściej do zjawiska tzw. miękkiego oszustwa, które stało się od dłuższego czasu praktyką powszechną i społecznie akceptowalną. Sytuacja, w której nieuczciwe praktyki są normą, a nie wyjątkiem, jest natomiast w opinii organu antymonopolowego nie do zaakceptowania.
Reklama naruszająca zbiorowe interesy
Ryzyko naruszeń zbiorowych interesów konsumentów może wystąpić już na etapie przedkontraktowym, czyli np. reklamowania usług lub produktów. Już na tym etapie prowadzone działania powinny być zgodne zarówno z prawem, jak i dobrymi obyczajami. Reklamy usług finansowych mają szczególny charakter. Powinny one posługiwać się jasnym, czytelnym przekazem i zawierać rzetelne informacje. Przedsiębiorcy, stosując natomiast wyrafinowane techniki reklamowe, mające na celu zwiększenie sprzedaży danego produktu, niejednokrotnie wprowadzają odbiorców tego przekazu w błąd. Reklamy usług finansowych ze względu na istotność podejmowanej przez konsumenta decyzji oraz jednocześnie asymetryczność informacji istniejącą pomiędzy konsumentem a instytucją finansową oferującą produkt powinny odpowiadać szczególnym standardom i w rzetelny sposób informować o cechach produktu.
Odpowiedzialność nie tylko za naruszenie prawa
Kwestia reklamowania usług finansowych została wyraźnie zaznaczona przez prezesa UOKiK podczas obchodów Światowego Dnia Konsumenta. Z tej okazji odbyła się zorganizowana przez urząd debata pod hasłem: „Jak powinny wyglądać dobre reklamy usług finansowych?". Podczas niej przedstawiciele urzędu niejednokrotnie podkreślali, iż są zdeterminowani egzekwować nie tylko przepisy ustawowe, ale także zasady wynikające z dobrych obyczajów i miękkiego prawa.