Niewiele czasu minęło od ostatniej nowelizacji (5 listopada 2009 r.) ustawy - [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BAE7CA1C5F15AD44C2CC1D50F7D26D88?id=333417]Prawo o szkolnictwie wyższym[/link], a już w Senacie zrodziła się inicjatywa kolejnej nowelizacji. Ta ma na celu zmianę statusu prawnego państwowych wyższych szkół zawodowych (PWSZ). Zamysł ten budzi zdumienie, zwłaszcza że stosunkowo niedawno zakończyły się konsultacje Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z Konferencją Rektorów PWSZ uwieńczone debatą w Sejmie z udziałem władz szkolnictwa wyższego (także z poprzednich ekip rządowych) oraz parlamentarzystów wspierających swe lokalne uczelnie. Konkluzją tych spotkań było porzucenie planów zmiany statusu PWSZ jako zagrażających autonomii i rozwojowi nowej formy życia akademickiego.
[srodtytul]Według projektu[/srodtytul]
Wstępny projekt ustawy autorstwa 16 senatorów zakłada jej błyskawiczne uchwalenie (moim zdaniem z naruszeniem procedury ustawodawczej), by już w marcu na jej podstawie pełnomocnicy samorządu wojewódzkiego uzyskali „dostęp do dokumentów uczelni” (skądinąd całkowicie jawnych) i zaczęli wykonywać swe zadania jako członkowie Kolegium Rektorskiego, Senatu i Konwentu.
Z uzasadnienia projektu dowiadujemy się, że celem nowelizacji jest: (1) „strukturalne powiązanie PWSZ z samorządem województwa” i „realny wpływ samorządu na ich funkcjonowanie”, (2) „dostosowanie profilu kształcenia do zmieniających się potrzeb regionalnego rynku pracy”, (3) „poprawa sytuacji materialno-lokalowej i finansowej szkół – a w konsekwencji poprawa jakości nauczania (chyba „studiowania” – A. B.), podobnie jak odbyło się to przed laty w odniesieniu do szkół podstawowych i ponadpodstawowych”. Zaiste znaleziono tu adekwatny wzorzec, a chęć poprawienia czegoś, co świetnie funkcjonuje (znana z piosenki Młynarskiego), nie została uzasadniona opisem obecnej „złej” sytuacji. W uzasadnieniu padają słowa o poszanowaniu autonomii szkół wyższych (która jest wartością chronioną konstytucyjnie!), choć ten projekt stanowi dla tej autonomii wyraźne zagrożenie w wielu wymiarach.
[wyimek]Zamysł zmiany statusu prawnego państwowych wyższych szkół zawodowych budzi zdumienie[/wyimek]