Problem związany z systemem ubezpieczeń społecznych w ostatnim czasie stał się przedmiotem powszechnego zainteresowania głównie polityków i ekonomistów, choć dotyczy każdego z nas. Uchwalona nowelizacja obejmuje szereg istotnych kwestii, w tym zasady informowania i reklamowania funduszy oraz zarządzających nimi towarzystw. Sprawa nie jest bagatelna. Każdy z takich komunikatów ma określone znaczenie, nie tylko rynkowe. Zawiera również większy lub mniejszy zasób wiadomości.
Jak dotąd przedstawiono kilka propozycji. Wszystkie odróżniały informację od reklamy, w szczególny sposób zakazując tej ostatniej. Zgodnie z przyjętą w procesie legislacyjnym wersją art. 197 otrzymał brzmienie:
- Informacje o otwartym funduszu, dobrowolnym funduszu lub towarzystwie, udostępniane lub rozpowszechniane publicznie przez powszechne towarzystwo lub na zlecenie powszechnego towarzystwa, a także na rzecz powszechnego towarzystwa, otwartego funduszu lub dobrowolnego funduszu, a także informacje o pracowniczym funduszu, udostępniane przez pracownicze towarzystwo, powinny w sposób zrozumiały, obiektywny i rzetelny przedstawiać sytuację finansową funduszu lub towarzystwa, a także ryzyko związane z przystąpieniem do funduszu oraz pozostawaniem członkiem funduszu.
- Zakazana jest reklama dotycząca otwartego funduszu zawierająca informacje, które nie spełniają wymagań określonych w ust. 1, lub wprowadzająca albo mogąca wprowadzić w błąd, który mógłby mieć wpływ na skłonienie kogokolwiek, aby przystąpił do otwartego funduszu lub w nim pozostawał.
Jak widać, ustawodawca odrębnie uregulował zasady dotyczące oceny treści informacji i reklamy, w pewnym jednak zakresie je łącząc, a mianowicie w odniesieniu do oceny informacji zawartych w reklamie w zakresie „sytuacji finansowej funduszu lub towarzystwa, a także ryzyka związanego z przystąpieniem do funduszu oraz pozostawaniem członkiem funduszu". Informacje takie powinna cechować: zrozumiałość, obiektywizm i rzetelność. Jak rozumiem, informację ma „zrozumieć" przeciętny jej adresat, którego model będzie trudno zbudować, zważywszy na wielce zróżnicowane kategorie wiekowe, wykształcenie, społeczną przynależność osób, do których adresuje się informację lub reklamę otwartych funduszy emerytalnych itp. Nadto ma ją cechować „obiektywizm" i „rzetelność", co wydaje się nadmiernym rozbudowaniem ocen, ponieważ w ostatnio wskazanym terminie mieści się pierwszy.