Obecnie w polskim prawie funkcjonują odrębne reżimy odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej ujęte w odrębnych aktach prawnych. Dla obrotu profesjonalnego (ang. business to business, B2B) jest to regulacja kodeksu cywilnego dotycząca rękojmi za wady. Natomiast dla obrotu z udziałem konsumentów (ang. business to consumer, B2C) jest to ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która przewiduje instytucję niezgodności towaru z umową. Ta dwoistość jest wynikiem transpozycji do prawa polskiego dyrektywy unijnej 1999/44 w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji.
Implementacja prawa konsumenckiego
Polskie prawo konsumenckie ma unijne korzenie – powstało w wyniku implementacji dyrektyw konsumenckich, które dotyczą głównie umów konsumenckich. W większości do ich transpozycji doszło w przepisach pozakodeksowych dotyczących umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, timesharingu czy też sprzedaży. Natomiast do kodeksu cywilnego włączono: pojęcie konsumenta, niedozwolone postanowienia umowne oraz zasady odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
Zasadniczy wpływ na wybór takiego modelu miał fakt, że transpozycja dyrektyw konsumenckich dokonała się w głównej mierze przed akcesją Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. W tym czasie priorytetem stała się szybka transpozycja – ograniczało to refleksje nad wzajemnym oddziaływaniem przyjmowanych rozwiązań. Brakowało czasu do zintegrowania postanowień dyrektyw konsumenckich z kodeksem cywilnym, łatwiej było bowiem wydać odrębne ustawy powtarzające przepisy dyrektyw.
Sprzedaż B2C
Szczególne trudności sprawiła transpozycja dyrektywy 1999/44 dotyczącej sprzedaży konsumenckiej, która doprowadziła do rezygnacji w obrocie mieszanym z tradycyjnego modelu ujmującego rękojmię jako reżim szczególny i zastąpienia go odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową.
Umowa sprzedaży konsumenckiej to umowa, której stronami są przedsiębiorca i konsument, a przedmiotem rzecz ruchoma, przy czym pojęcie towaru konsumpcyjnego zostało przejęte z dyrektywy. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeśli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową w chwili jego wydania. Ustawa zrywa więc z pojęciem wady rzeczy i wprowadza zamiast niego pojęcie zgodności z umową. Termin odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową wynosi dwa lata od wydania go kupującemu. Gdy kupiony przez konsumenta towar wykazuje brak zgodności z umową, konsument może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez naprawę albo wymianę, chyba że środki te są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Następnie konsument może żądać obniżki ceny albo odstąpić od umowy. Polska ustawa przewiduje więc swoistą sekwencyjność dochodzenia uprawnień przez konsumenta.