W trudnym dla handlu roku Żabka rekordowo zwiększyła sieć placówek, do tego doszły nowe projekty i formaty. Te akcje były zaplanowane czy pandemia spowodowała taką kumulację?
To był rok wyjątkowy pod wieloma względami. Musieliśmy szybko podejmować decyzje, za każdym razem czując szczególną odpowiedzialność za naszych pracowników, współpracowników, franczyzobiorców i klientów. Jeszcze przed ogłoszeniem pandemii stworzyliśmy specjalny zespół, który analizował sytuację i opracowywał różne scenariusze. Dlatego już na początku pierwszej fali wirusa zapewniliśmy środki ochrony osobistej oraz zabezpieczyliśmy sklepy w płyny dezynfekcyjne, maseczki, rękawiczki i przegrody pleksi. Elastycznie podeszliśmy do zarządzania, dzięki czemu szybko i efektywnie podejmowaliśmy decyzje. Ustaliliśmy, które projekty są kluczowe, i na nich się skupiliśmy. Mimo że pandemia jest dla nas cały czas wyzwaniem, dzięki podjętym działaniom nie tylko nauczyliśmy się w niej funkcjonować, ale także utrzymaliśmy dynamikę rozwoju Żabki.
Nie dałoby się tego wdrożyć bez zespołu, pracowników, sklepów na pierwszej linii w czasie pandemii. Musieliście zamykać sklepy?
Wszyscy nasi pracownicy, współpracownicy, a przede wszystkim franczyzobiorcy, mieli zapewnione wsparcie. Wiedzieliśmy, że tylko dzięki odpowiedzialnemu podejściu i zadbaniu o siebie nawzajem będziemy mogli wspólnie pracować, otwierać sklepy i wytrwać – pomimo wielu wyzwań, z jakimi przyszło nam się zmierzyć. Nasi franczyzobiorcy byli bardzo zaangażowani we wszystkie podejmowane działania sieci, do tego olbrzymia część z nich na własną rękę wspierała lokalnie szpitale, ratowników, strażaków... Wielokrotnie podkreślali, że to ich klienci, którzy teraz ratują życie innym i tylko w ten sposób są w stanie im pomóc. Jako sieć, poza szerokim wsparciem dla placówek w środki ochrony, w okresie lockdownu zaoferowaliśmy także pomoc finansową dla franczyzobiorców, których sklepy znalazły się w gorszej sytuacji. Uruchomiliśmy rozległy program testów wirusowych dla pracowników i procedury dla sklepów, na przykład prewencyjne ozonowanie w określonych przypadkach. Aby minimalizować ryzyka, wprowadzaliśmy w aplikacji dla klientów nową funkcjonalność o nazwie Żappka Pay, by istniała w sklepach dodatkowa możliwość płacenia za zakupy telefonem, bezdotykowo. Uruchomiliśmy też opcję odbioru paczek bez kontaktu z obsługą.
Wiele z tych usług zostanie nawet po zdjęciu restrykcji. Jak wygląda plan otwarć na 2021 r.?