Polacy szukają tańszych kosmetyków

Joanna Popławska, prezes Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, prezes Oriflame Products Poland

Publikacja: 23.02.2012 02:50

Joanna Popławska

Joanna Popławska

Foto: Rzeczpospolita

Rz: Ostatnie dwa lata nie były najlepsze dla firm kosmetycznych. Czy skończył się efekt szminki, który chroni kosmetyki w kryzysach?

Joanna Popławska:

Efekt szminki wciąż istnieje, gdyż kosmetyki kolorowe sprzedawały się lepiej niż inne kategorie produktów, w tym kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała lub kosmetyki zapachowe. Jednak dla branży kosmetycznej zeszły rok zakończył się wynikiem zdecydowanie poniżej oczekiwań. W poprzednich latach wiele firm przyzwyczaiło się do dwucyfrowego wzrostu sprzedaży, teraz więc spowolnienie do kilku procent wzrostu lub poziomu z poprzedniego roku odczuwają bardzo boleśnie.

Chyba jednak starzenie się społeczeństwa sprzyja zakupom kosmetyków, zwłaszcza tych, które mają pomóc utrzymać młody wygląd.

Szukamy jednak tańszych produktów. A w ostatnich latach kilka polskich marek kosmetyki pielęgnacyjnej z niższej półki ugruntowało swoją pozycję. O ile więc wcześniej dojrzała klientka miała do wyboru droższe markowe produkty albo tanie, ale niesprawdzone, to teraz może sięgnąć po tańsze marki, często też sprzedawane w aptekach, co dodatkowo zwiększa ich wiarygodność. Największa część rynku – średniozamożni klienci – przesuwają się w kierunku niższej, tańszej półki. Mamy też problem spirali promocji cenowych lub akcji, gdy klient, kupując określony produkt, dostaje drugi za darmo.

Czy członkowie związku próbują coś z tym zrobić?

Rozmawiamy o tym, ale nie zawsze producenci mają wpływ na promocje. Często są one inicjatywą sieci handlowych, które potem wymuszają rabat na dostawcy. Ta współpraca jest sporym wyzwaniem dla firm kosmetycznych, które coraz częściej muszą tam konkurować z markami własnymi sieci. Do niedawna na rozwój marek własnych stawiały głównie supermarkety spożywcze, a teraz także drogerie i perfumerie.

Jaki będzie ten rok na rynku kosmetyków?

Na zachodzie Europy już widać lekkie odbicie, ale u nas ten rok będzie jeszcze trudny. Choć firmy planują szereg akcji mających na celu zwiększenie sprzedaży, to prognozy dla wielu kategorii produktów są na poziomie zeszłego roku.

Rz: Ostatnie dwa lata nie były najlepsze dla firm kosmetycznych. Czy skończył się efekt szminki, który chroni kosmetyki w kryzysach?

Joanna Popławska:

Pozostało 93% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację