Ruch w kierunku cyfryzacji

O powodach i kulisach nawiązania współpracy pomiędzy Ruchem ?i e-Kioskiem opowiadają prezes e-Kiosku Dariusz Bąk i Dariusz Stolarczyk, wiceprezes Ruchu. Spółka w poniedziałek została akcjonariuszem e-Kiosku.

Publikacja: 03.09.2014 03:28

Rozmowa z Dariuszem Stolarczykiem, wiceprezesem Ruchu

Skąd decyzja Ruchu o wejściu do e-Kiosku?

Dariusz Stolarczyk:

Jako Ruch znamy się na sprzedaży prasy papierowej m.in. w kioskach i poprzez prenumeratę, ale mieliśmy zbyt słabe kompetencje, które pozwalałyby nam dobrze sprzedawać prasę elektroniczną. Zainwestowaliśmy w e-Kiosk, by pozyskać te kompetencje i akcje w spółce, która na polskim rynku jest najlepsza, jeśli chodzi o prasę elektroniczną i wspólnie budować ten rynek. Dzięki współpracy z e-Kioskiem nasza oferta dla szerokiego grona wydawców będzie bardziej komplementarna: na przykład klient, który kupował dotychczas na portalu prenumerata.ruch.com.pl będzie wciąż mógł tam wybrać prasę papierową, ale także ciekawą i szeroką ofertę prenumeraty elektronicznej dostarczanej przez e-Kiosk.

Ruch planuje jeszcze podobne inwestycje?

W spółki o podobnym charakterze raczej nie. Bycie akcjonariuszem w e-Kiosku jest dla nas wystarczające. Może się jednak pojawić w przyszłości potrzeba dokapitalizowania spółki związana z pogonią za zmianami technologicznymi, które są konieczne w tej branży. Wtedy, jeśli zarząd e-Kiosk zaproponuje nam jakieś konkretne rozwiązania, będziemy je analizowali i albo zdecydujemy się na dokapitalizowanie albo pozwolimy na pojawienie się w e-Kiosku nowego inwestora. E-Kiosk sprzedaje dziś zarówno „Gazetę Wyborczą", jak i „Rzeczpospolitą" oraz inne tytuły mające elektroniczne wydania. Wchodząc do tej spółki nie traktujemy tego jak zacieśnienie współpracy z Grupą Gremi, która od lat naszym dobrym partnerem, jak każde inne wydawnictwo, ale zależy nam na tym, by kontynuować niezależne działanie e-Kiosku na rynku. Takie, które będzie otwarte na wszystkich wydawców.

Możliwe jest, że Ruch będzie miał w e-Kiosku więcej akcji?

Może się okazać, że podejmiemy decyzję o zwiększeniu naszego zaangażowania, choć nie jest to dziś przedmiotem naszych rozważań. Doprowadzimy do zmian statutu spółki, by nasze udziały gwarantowały nam podstawowe prawa pozwalające na kształtowanie rozwoju spółki. Nie ma na razie składu nowego zarządu, ale jesteśmy zadowoleni z obecnego i wierzymy, że prezes pozostanie na stanowisku.. Do końca września powinno dojść do wszystkich największych zmian w spółce, jak zmiana składu rady nadzorczej, gdzie pojawi się jeden przedstawiciel Ruchu oraz wprowadzenie do zarządu naszego przedstawiciela.

 

Rozmowa z Dariuszem Bąkiem, prezesem spółki e-Kiosk SA

Dlaczego e-Kiosk zdecydował się na taka transakcję i co to w firmie zmieni?

Dariusz Bąk:

Transakcja jest decyzją głównego akcjonariusza spółki, Presspubliki. Dla mnie jako prezesa e-Kiosku ważne jest, że teraz jednym z istotnych akcjonariuszy e-Kiosku jest wiodąca firma z branży dystrybucji prasy. Dla e-Kiosku otwiera to perspektywy związane z możliwością podejmowania nowego rodzaju działań promujących czytelnictwo prasy elektronicznej. W interesie szeroko rozumianego rynku wydawniczego jest zwiększanie czytelnictwa prasy. prasa papierowa - która nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie dotarła do punktu krytycznego i jej czytelnictwo się zmniejsza – wiec przyszłością jest prasa w wersji cyfrowej. Dlatego dla całej branży wydawniczej ważne wydaje mi się to, że akcjonariuszem wiodącego dystrybutora prasy elektronicznej stacje się firma mająca istotną pozycję w rynku dystrybucji prasy papierowej - to zapewni ciągłość procesu konwersji rynku z prasy papierowej na jej wersję elektroniczna.

Czy w trzech portalach (e-Kiosk.pl, eGazety.pl, Nexto.pl –red.) planowane są teraz jakieś zmiany?

Na razie za wcześnie jest na mówienie o jakichkolwiek zmianach. Dopiero w poniedziałek zarejestrowaliśmy zmiany w akcjonariacie. Teraz musimy zastanowić się nad tym, jakiego konkretnie rodzaju zmiany będziemy wdrażali w naszych produktach. Na pewno istotne jest to, że Nexto jest znanym dystrybutorem e-booków, które nie były mocną stroną e-Kiosku. My specjalizowaliśmy się w dystrybucji prasy cyfrowej, a e-booki mieliśmy w ofercie w ramach współpracy z elektroniczną księgarnią Virtualo. To, jak w przyszłości będzie wyglądała ta współpraca, będzie teraz przedmiotem analiz. Wypracowywana będzie nowa strategia sprzedaży.

Należy spodziewać się jakichś kolejnych zmian w akcjonariacie e-Kiosku?

e-Kiosk jest spółką publiczną notowaną na NewConnect, więc być może takie zmiany w przyszłości będą następować. Jednak w bliskiej perspektywie, takiej, którą jestem w stanie przewidzieć, na razie takich zmian nie planujemy.

—rozmawiała ?Magdalena Lemańska

Rozmowa z Dariuszem Stolarczykiem, wiceprezesem Ruchu

Skąd decyzja Ruchu o wejściu do e-Kiosku?

Pozostało 98% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację