Reklama

Adam Sawicki: Ruch w sieciach wyzwaniem dla telekomów

Myślę, że w ciągu najbliższych kilku lat będziemy świadkami śmierci fizycznych nośników danych na rzecz chmury – mówi prezes T-Mobile Polska Adam Sawicki.

Publikacja: 15.09.2016 21:19

Adam Sawicki: Ruch w sieciach wyzwaniem dla telekomów

Foto: materiały prasowe

Rz: Czym chcecie się wyróżniać na tle konkurencji i jak będzie pozyskiwać klientów?

Adam Sawicki: Właśnie mija 20 lat od wykonania pierwszego połączenia GSM w Polsce, które miało miejsce w sieci T-Mobile. W tym czasie rynek telekomunikacyjny mocno się zmienił. Dziś telefon komórkowy, mobilny internet to dla nas kontakt z rodziną, dostęp do wiedzy i kultury oraz poczucie bezpieczeństwa. Naszą rolą jest przybliżać ten często skomplikowany świat klientom. Wiemy, że potrzebują nielimitowanego internetu w aplikacjach i to właśnie im oferujemy. Zdejmujemy im z głowy troskę o wyczerpanie pakietu, wysokość opłat, oferujemy bezpieczeństwo korzystania z sieci. Gwarantujemy najwyższą jakość połączenia. Bo nic dziś nie denerwuje tak, jak przerwana nagle rozmowa z bliską nam osobą.

Jakie są priorytety dla firmy na najbliższe kwartały, czy będziecie dalej rozwijać infrastrukturę?

Jesteśmy świadkami końca epoki offline. Dziś stały i nieprzerwany dostęp do internetu jest dla społeczeństwa nie tylko niezwykle ważny, ale wręcz niezbędny – do pracy, rozrywki, nauki czy kontaktu z rodziną i przyjaciółmi. Można powiedzieć, że wręcz nie potrafimy już funkcjonować bez dostępu do naszego centrum zarządzania cyfrowym wszechświatem w smartfonie. Zmiany, które będziemy wprowadzali w najbliższym czasie, są podporządkowane właśnie takiej wizji przyszłości. Dlatego nasze inwestycje będą wspierały nowe rozwiązania, ułatwiające klientom dostęp do usług cyfrowych niezależnie od miejsca, urządzenia czy technologii, z której będą korzystali.

Jakie są perspektywy dla branży telekomunikacyjnej w Polsce – co będzie dla niej szansą, a co wyzwaniem?

Reklama
Reklama

Cyfryzacja wszystkich dziedzin życia sprawia, że smartfon stał się uniwersalnym pilotem do wszystkich urządzeń i serwisów w sieci. Badania pokazują, że statystyczny użytkownik smartfonu zainstalował na nim ponad 100 aplikacji. Smartfony wykorzystujemy do pracy, zastępują nam nawigację, bibliotekę, słuchamy na nich muzyki, oglądamy filmy i dzielimy się z innymi naszymi zdjęciami, filmami i odczuciami. To wszystko jest możliwe, ponieważ dostęp do mobilnej transmisji danych stał się powszechny. Myślę, że w ciągu najbliższych kilku lat będziemy świadkami śmierci fizycznych nośników danych na rzecz chmury.

Co to oznacza dla firm telekomunikacyjnych?

Możliwość zaoferowania klientom kompleksowego rozwiązania, łączącego transmisję danych oraz ochronę prywatności w sieci. Wyzwaniem będzie na pewno sprostanie dynamicznie rosnącemu zapotrzebowaniu na transfer danych. Dziś w internecie komunikują się ze sobą głównie użytkownicy. Przesyłają sobie wiadomości, zdjęcia, transmisje wideo – już sprawienie, że filmy będą odtwarzać się bez zacięć, a muzyka nie straci na jakości podczas transmisji jest niełatwe. Już w tej chwili przygotowujemy się na radykalny wzrost ruchu, związany z tym, że zaczną się ze sobą komunikować fabryki, inteligentne domy, pojazdy. Widzimy, że wszystkie segmenty gospodarki w coraz większym stopniu się cyfryzują.

Jak należy oceniać stan cyfryzacji w Polsce?

Dzięki gigantycznym inwestycjom, jesteśmy w czołówce korzystających z usług mobilnych w Europie. Co roku bijemy kolejne rekordy w ilości danych, które przesyłamy w sieciach mobilnych. Tak jak 20 lat temu to sieci komórkowe sprawiły, że każdy z nas mógł zostać z dnia na dzień posiadaczem własnego telefonu, tak dziś operatorzy mobilni upowszechniają sieci. Więcej niż co dziesiąte gospodarstwo domowe w Polsce korzysta z sieci mobilnej jako jedynego rodzaju dostępu do internetu. Niekorzystne trendy przychodowe z ostatnich lat wymagają przedefiniowania modeli operacyjnych oraz zwiększenia efektywności działania. Tylko w ten sposób operatorzy będą mogli zapewnić środki na wdrażanie nowych technologii oraz rozwój. Od firm telekomunikacyjnych wymaga to dużych inwestycji infrastrukturalnych w IT oraz w nowe technologie.

Opinie Ekonomiczne
Nie wysokość, ale jakość. Dlaczego polskie podatki szkodzą gospodarce?
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Dwa lata rządu Tuska. Czas na strategię, euro z Brukseli to za mało
Opinie Ekonomiczne
Gorynia, Hardt, Kośny, Kwarciński, Urbaniec: Ekonomia zamiast polaryzacji
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Polska wyjdzie z Unii?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Fabryki AI, czyli gdzie i jak powstaje infrastruktura sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama