Tanie budowanie made in China

Ślimacząca się od lat budowa autostrad oraz dróg ekspresowych otrzymała ostatnio zastrzyk aktywności w postaci wejścia na nasz rynek budowlanych firm z Chin, które tylko w 2009 roku wygrały przetargi na budowę dwóch odcinków autostrady A2

Publikacja: 25.02.2010 01:00

ekonomista i członek rad nadzorczych spółek notowanych na GPW

ekonomista i członek rad nadzorczych spółek notowanych na GPW

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

U podstaw wygranych przetargów legła oferowana przez chińczyków cena, ich oferty bowiem były średnio o ok. 25 proc. tańsze od konkurencji. Chińczycy co prawda przegrali przetarg na budowę drugiej linii metra w Warszawie, ale nie jest tajemnicą, iż będą startować w kolejnych przetargach, w tym na odcinki autostrady A1.

Wejście chińskich firm budowlanych, posiadających duże doświadczenie i osiągnięcia w budowie autostrad i dróg szybkiego ruchu, z pewnością ucieszyło potencjalnych ich użytkowników, ale i również Ministerstwo Infrastruktury, plany wybudowania bowiem nowych dróg przed rozpoczęciem Euro 2012 stały się dużo bardziej realne.

W świetle chińskiej konkurencji nasze rodzime firmy budowlane, w tym te powiązane już kapitałowo z firmami zagranicznymi, zaczęły podnosić raban o nieuczciwej konkurencji cenowej chińskich budowlańców, o dotowaniu i subwencjonowaniu chińskich firm i w ogóle o groźbie upadku naszego rodzimego przemysłu budowlanego.

Powinniśmy się liczyć, iż w niedługim czasie lobbing naszych budowlańców odniesie skutek i z pewnością znajdą się różni politycy, którzy spróbują wykorzystać ich lament do celów politycznych.

W kontekście płaczliwych lamentów naszych budowlanych potęg pozwalam sobie przypomnieć podobne lamenty budowlańców m.in. w Niemczech i Austrii, kiedy polskie firmy wygrywały przetargi na budowę dróg, autostrad, mostów itp. w latach 70. tak w Europie, jak i na Bliskim Wschodzie (w Iraku czy tez Libii). Stosowaliśmy dokładnie te same metody i tę samą organizację pracy, jakie dzisiaj stosują Chińczycy w Polsce (własnych robotników, własne materiały i własną organizację pracy, w tym skoszarowanie w specjalnych obozach). Chińczycy potrafili się od nas nauczyć, jak budować szybko, tanio i dobrze, a nasi – wydaje się – że spoczęli na laurach i nie spróbowali doszlusować do najlepszych.

Na szczęście dla społeczeństwa otwarcie dostępu do naszego rynku tym razem przyniesie nam wymierne korzyści.

U podstaw wygranych przetargów legła oferowana przez chińczyków cena, ich oferty bowiem były średnio o ok. 25 proc. tańsze od konkurencji. Chińczycy co prawda przegrali przetarg na budowę drugiej linii metra w Warszawie, ale nie jest tajemnicą, iż będą startować w kolejnych przetargach, w tym na odcinki autostrady A1.

Wejście chińskich firm budowlanych, posiadających duże doświadczenie i osiągnięcia w budowie autostrad i dróg szybkiego ruchu, z pewnością ucieszyło potencjalnych ich użytkowników, ale i również Ministerstwo Infrastruktury, plany wybudowania bowiem nowych dróg przed rozpoczęciem Euro 2012 stały się dużo bardziej realne.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska