Faktoring jest przeznaczony dla firm z sektora b2b (business-to-business). – Aby skorzystać z faktoringu, firma musi przede wszystkim sprzedawać towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. Dobrze jest, gdy ma również zróżnicowany portfel odbiorców, a sprzedawane towary lub usługi nie podlegają częstym reklamacjom i zwrotom – tłumaczy Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.
Zanim dana firma zacznie ubiegać się o faktoring, powinna przeprowadzić wewnętrzną analizę potrzeb. – Powinna rozważyć takie kwestie, jak: czy występują problemy z płynnością, z regulowaniem zobowiązań w terminie, czy też występują opóźnienia w płatnościach – mówi Sebastian Grabek, dyrektor Departamentu Faktoringu HSBC Bank Polska. – Ważne jest też, w jaki sposób dana firma zabezpiecza ryzyko związane z należnościami i jak brak zapłaty od jednego lub kilku odbiorców wpływa na jej sytuację – dodaje.
Dopiero po przeprowadzeniu takiej analizy przedsiębiorca może zapoznać się z dostępną ofertą.
– Przedstawiciel faktora sprawdzi, czy firma kwalifikuje się do faktoringu, i zaproponuje właściwą strukturę transakcji
– mówi Mariusz Wiśniewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży w Crédit Agricole Commercial Finance Polska.