Należy posiadać stałych odbiorów

Rodzaj wybieranego faktoringu powinien być dopasowany do potrzeb danej firmy

Publikacja: 18.06.2012 05:29

Finansowanie z dodatkowymi usługami

Finansowanie z dodatkowymi usługami

Foto: Rzeczpospolita

Faktoring jest przeznaczony dla firm z sektora b2b (business-to-business). – Aby skorzystać z faktoringu, firma musi przede wszystkim sprzedawać towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. Dobrze jest, gdy  ma również zróżnicowany portfel odbiorców, a sprzedawane towary lub usługi nie podlegają częstym reklamacjom i zwrotom – tłumaczy Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

Zanim dana firma zacznie ubiegać się o faktoring, powinna przeprowadzić wewnętrzną analizę potrzeb. – Powinna rozważyć takie kwestie, jak: czy występują problemy z płynnością, z regulowaniem zobowiązań w terminie, czy też występują opóźnienia w płatnościach – mówi Sebastian Grabek, dyrektor Departamentu Faktoringu HSBC Bank Polska. – Ważne jest też, w jaki sposób dana firma zabezpiecza ryzyko związane z należnościami i jak brak zapłaty od jednego lub kilku odbiorców wpływa na jej sytuację – dodaje.

Dopiero po przeprowadzeniu takiej analizy przedsiębiorca może zapoznać się z dostępną ofertą.

– Przedstawiciel faktora sprawdzi, czy firma kwalifikuje się do faktoringu, i zaproponuje właściwą strukturę transakcji

– mówi Mariusz Wiśniewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży w Crédit Agricole Commercial Finance Polska.

Klient, który zdecyduje się na faktoring, musi działać w branży, która jest akceptowana przez firmy faktoringowe. A jak podkreśla Michał Kinkel, prezes AOW Faktoring, branżami uznawanymi przez faktorów za „faktorowalne" są np. handel, produkcja przemysłowa, meblarska, a branżami „niefaktorowalnymi" m.in. transport, budownictwo, branża finansowa.

– Oczywiście istnieją odstępstwa od reguły. Możemy więc znaleźć faktorów, którzy specjalizują się w obsłudze branż uznawanych za trudne – dodaje Michał Kinkel.

W przypadku faktoringu zabezpieczeniem transakcji jest najczęściej wystawiona faktura. W przeciwieństwie do kredytu firma nie musi posiadać istotnego majątku czy też innych twardych zabezpieczeń. Faktor przed udzieleniem finansowania bada przede wszystkim wiarygodność odbiorców i bezpieczeństwo transakcji. W odróżnieniu od kredytu linia faktoringowa może zostać przyznana firmie o słabszej sytuacji ekonomicznej,  ponieważ źródłem spłat są odbiorcy, a nie klient.

– Minimalne warunki transakcji faktoringowej, zróżnicowane pomiędzy instytucjami finansowymi, z reguły dotyczą minimalnych poziomów obrotów objętych transakcją faktoringową oraz liczbą kontrahentów obsługiwanych w ramach faktoringu – mówi Łukasz Tacik odpowiedzialny za faktoring w PBP Banku.

Jeżeli klient spełnia te kryteria, składa wniosek i przedstawia dokumenty. – Należy złożyć wniosek o limit faktoringowy wraz z pełną informacją niezbędną do oceny transakcji faktoringowej i sytuacji finansowej klienta. Bardzo istotnym elementem jest dołączenie struktury należności prezentującej portfel dłużników – mówi Anna Panasiuk, menedżer sprzedaży w Departamencie Bankowości Korporacyjnej w banku DnB Nord.

Oferta nie dla mikrofirm

1. Do przygotowania wstępnej oferty faktor potrzebuje informacji o liczbie kontrahentów, wartości obrotu, liczbie faktur; terminach ich płatności. Zwykle prosi też o dane finansowe.

2. Faktor ma zwykle na podjęcie decyzji od 1 do 3 tygodni, w zależności od konkretnej transakcji. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji faktora firma podpisuje umowę faktoringową.

3. Firma zainteresowana korzystaniem z faktoringu powinna spełniać kilka warunków: liczba kontrahentów do faktoringu: min. 5; obrót do faktoringu: min. 4 – 5 mln zł. Są na rynku faktorzy, którzy akceptują mniejszą liczbę kontrahentów czy mniejszy obrót. Często faktor oczekuje również, że klient będzie prowadził pełną księgowość.

4. Do kryteriów decydujących o tym, czy dana firma będzie mogła skorzystać z usług faktoringowych, można zaliczyć: strukturę należności i ich jakość. Ocena tych elementów ma największy wpływ na wysokość limitu faktoringowego.

Faktoring jest przeznaczony dla firm z sektora b2b (business-to-business). – Aby skorzystać z faktoringu, firma musi przede wszystkim sprzedawać towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. Dobrze jest, gdy  ma również zróżnicowany portfel odbiorców, a sprzedawane towary lub usługi nie podlegają częstym reklamacjom i zwrotom – tłumaczy Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

Zanim dana firma zacznie ubiegać się o faktoring, powinna przeprowadzić wewnętrzną analizę potrzeb. – Powinna rozważyć takie kwestie, jak: czy występują problemy z płynnością, z regulowaniem zobowiązań w terminie, czy też występują opóźnienia w płatnościach – mówi Sebastian Grabek, dyrektor Departamentu Faktoringu HSBC Bank Polska. – Ważne jest też, w jaki sposób dana firma zabezpiecza ryzyko związane z należnościami i jak brak zapłaty od jednego lub kilku odbiorców wpływa na jej sytuację – dodaje.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację