Na początek pytanie natury ogólnej. Jaka jest pani wizja biznesu telekomunikacyjnego dziś i za 5 lat. Wiele firm, w tym telekomy są w trakcie podejmowania decyzji, co zrobić, aby rosnąć. Deutsche Telekom ma na to pomysł?
Wyjaśnię to ogólnie, odnosząc się do całego europejskiego rynku. Sektor telekomunikacyjny ma dziś przed sobą ogromne wyzwania: specjalne podatki nakładane przez rządy na operatorów, cięcia stawek MTR, akumulacja przetargów na spektrum radiowe, a na niektórych rynkach – nie w Polsce – także recesję. Aby podołać tym wyzwaniom moja grupa musi robić dwie rzeczy w tym samym czasie. Po pierwsze, chodzi o to, do czego państwo nawiązujecie, a co ja nazywam „transformacją przychodów", czyli o zdobycie nowych źródeł przychodów, podczas gdy stare topnieją. Jednak w tym samym czasie musimy zmienić podejście do tego, w jaki sposób „produkujemy" i dostarczamy usługi. Co oznacza, że także musimy dokonać transformacji bazy kosztowej. Tak naprawdę chodzi więc o to, aby zmienić model tworzenia usług.
Wracając do pytania. Wierzę, że w całej Europie mamy nowe źródło przychodów, czyli mobilną transmisję danych. To dotyczy także Polski. Zwiększenie przychodów w tym zakresie to z jednej strony oczywiście dbanie o to, aby w ofertach pojawiały się dobre modele smartfonów, ale także o to, abyśmy posiadali sieć o jak najlepszej jakości i pojemności, a konsumenci mogli korzystać z jak najlepszych połączeń, a także – w końcu – sądzimy, że powinniśmy mocniej wchodzić w obszar tzw. usług dodanych , czego przykładem jest usługa MyWallet, którą wprowadziliśmy w Polsce.
Kolejnym celem, który definiujemy jest zbudowanie środowiska wokół klienta biznesowego: dostarczanie mu usług mobilnych, ale także IT i usług stacjonarnych, w krajach, w których posiadamy takie zasoby. Możemy to zrobić także tutaj, jako że posiadamy innowacyjną i technologicznie zaawansowaną markę, która utożsamiana jest z bezpieczeństwem i odpowiedzialnością.
W końcu po trzecie, jednym z elementów europejskiej strategii jest kombinacja usług telewizyjnych i szerokopasmowego dostępu do Internetu. Przeniesienie treści wideo na wszelkiego rodzaju urządzenia mobilne w sposób nieangażujący użytkownika.