Według danych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) za rok 2017 w Polsce działa ok. 620 banków. Zdecydowana większość z nich – ponad 550 – to małe i średnie banki spółdzielcze, o całkowitych przychodach rzędu 5,8 mld zł. Banki komercyjne, prowadzące działalność na zdecydowanie większą skalę, to 35 podmiotów generujących łącznie 70,1 mld zł po stronie przychodów. Obok banków w Polsce działają także 34 spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK). Według danych KNF ich całkowite przychody za rok 2017 to ok. 1,9 mld zł.
Swoistym dopełnieniem obrazu rynku kredytowo-pożyczkowego w Polsce są pozabankowe firmy pożyczkowe. Według danych za rok 2017 łączne przychody tego sektora to ok. 3,7 mld zł. Spośród ponad 400 firm jedynie kilka osiąga znaczący udział w rynku, a pozostałe są małymi podmiotami, operującymi często w skali mikro na lokalnych rynkach. Co ciekawe, w odróżnieniu od banków i SKOK-ów, firmy pożyczkowe udzielają pożyczek ze środków pozyskanych we własnym zakresie, w sposób inny niż gromadzenie depozytów.
Estetycznie i... etycznie?
Obecny stan sektora firm pożyczkowych w Polsce jest efektem wieloletniej ewolucji na kilku płaszczyznach. Obszarem najłatwiej zauważalnym – i zarazem pozwalającym przyciągnąć klientów – jest komunikacja z rynkiem. Przebyła ona dość ciekawą drogę – od słupów ogłoszeniowych oklejonych grubą warstwą ofert „szybkiej pożyczki" cechujących się różnym stopniem wysublimowania, do coraz bardziej przemyślanych i eleganckich przekazów wykorzystujących najnowsze technologie.
Estetyka komunikacji to jednak tylko część historii. Oprócz niej równie ważna (jeśli nie ważniejsza) jest etyka, która w bezpośredni sposób przekłada się na najcenniejsze aktywo każdej firmy – zaufanie klientów. Istotny (kilkadziesiąt procent) przyrost zaufania do firm oferujących pożyczki pozabankowe dokonał się zwłaszcza w latach 2016–2017. Kluczowym czynnikiem była tutaj regulacja sektora.
Nowe przepisy z korzyścią dla branży
O ile przyrost zaufania do sektora pożyczek to w dużej mierze efekt naturalnej ewolucji w zakresie standardów kreowanych przez liderów rynku, niebagatelne znaczenie ma też wprowadzanie odpowiednich norm prawnych.