Reklama
Rozwiń
Reklama

Wojciech Warski: Dyplomacja gospodarcza 2.0

Jest szansa na nową jakość wsparcia polskich firm za granicą – pisze ekspert Business Centre Club.

Publikacja: 21.11.2016 18:37

Wojciech Warski: Dyplomacja gospodarcza 2.0

Foto: Fotorzepa/Magda Starowieyska

Program ekspansji międzynarodowej polskich przedsiębiorstw został zaprezentowany we wrześniu br. w Krynicy przez wiceministra rozwoju Radosława Domagalskiego i od tego czasu zapadła znacząca cisza nad jego dość rewolucyjnymi postanowieniami. Przejście min. Domagalskiego do pracy w KGHM rodzi obawy, czy program – realizujący wiele postulatów środowiska przedsiębiorców – nie padnie ofiarą oporu beneficjentów dotychczasowego systemu lub braku pieniędzy.

Ramię wykonawcze programu, Polska Agencja Handlu i Inwestycji (PAHI), ma zostać zbudowana na bazie PAIiIZ. Jej zadaniem ma być m.in. przejęcie działań ponad 50 komórek i agend rządowych, zajmujących się promocją gospodarczą i wykonujących ją wprawdzie z rosnącą sprawnością, ale tylko w zakresie i w sposób rozumiany przez urzędników. Dublowanie działań, również z tzw. dyplomacją gospodarczą MSZ, ograniczona aktywność Wydziałów Promocji, Handlu i Inwestycji (WPHI), śladowe wykorzystanie narzędzia, jakim jest kredytowanie eksportu, groźnie niski poziom ubezpieczania transakcji – to główne grzechy dotychczasowej sytuacji. Nowej agencji przyznano adekwatne finansowanie: 100 mln zł w 2017 r. i podwojenie kwoty w 2018 r.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

RP.PL i The New York Times!

Kup roczną subskrypcję w promocji - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Dr Marcin Murawski: Kryzys w ochronie zdrowia w 2025 r. to fake news
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Zakład o złoto
Opinie Ekonomiczne
Adam Roguski: Mieszkaniowy sojusz państwa ze spółdzielniami
Opinie Ekonomiczne
Eksperci: Czas na przegląd zależności Europy od technologii obronnej made in USA
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Omnibus i ambasador. Kto naprawdę boi się wolnego rynku
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama