Pociąg do krągłych modeli

Przy wyborze kształtu samochodu kierujemy się nie tyle gustem, ile instynktem

Aktualizacja: 21.04.2010 22:37 Publikacja: 21.04.2010 19:43

Volkswagen new beetle to modelowy przykład krągłości

Volkswagen new beetle to modelowy przykład krągłości

Foto: materiały prasowe

Terenowy hummer czy osobowy volkswagen beetle? Auta te różnią od siebie funkcja i możliwości. Ale z punktu widzenia psychologa poznawczego najbardziej istotną różnicą są... kształty. A więc to, że sylwetka hummera jest kanciasta, a VW przypomina półkole.

Mogłoby się wydawać, że wybór między nimi zależy od naszego gustu. Nic bardziej mylnego – przekonuje niemiecki badacz Claus -Christian Carbon z Uniwersytetu w Bambergu. Jego zdaniem z natury rzeczy preferujemy auta o zaokrąglonych kształtach. Mimo to – jak prognozuje Carbon – rozpoczynająca się właśnie dekada zostanie zdominowana przez samochody o ostrych kantach. Wyniki badań na ten temat publikuje specjalistyczne pismo "Acta Psychologica".

Upodobania dotyczące kształtu samochodu wynikają z dwóch podstawowych ludzkich instynktów – tłumaczy psycholog. Pierwszy z nich to fakt, że nasz gatunek cechuje wrodzona ostrożność wobec ostrych obiektów. Podświadomie przypominają nam one kolce, szpony czy kły. Z racji tego, że mogą nas zranić, staramy się unikać kontaktu z nimi. W efekcie zamiłowanie do opływowych form widać w modzie czy designie. Jest ono jednak hamowane przez drugi ludzki nawyk: potrzebę nowości. Stąd popularność obiektów o ostrych krawędziach.

Projektanci samochodów mniej lub bardziej świadomie wychodzą na przeciw obu tym potrzebom. Widać to w historii motoryzacji, którą pod kątem kształtów modeli aut prześledził niemiecki psycholog. Zauważył występowanie obu trendów naprzemian. I tak w latach 50. ubiegłego wieku rynek był zdominowany przez modele obłe. Z czasem wzbogacano je o fragmenty karoserii z ostrymi kantami. Przykładem tego jest cadillac z 1960 roku ze słynnymi skrzydłami ciągnącymi się po bokach bagażnika.

Kanty na dobre zadomowiły się w motoryzacyjnej stylistyce i pozostały w niej – przynajmniej w Stanach Zjednoczonych – do lat 80. Po czym nastąpił powrót do wzornictwa bogatego w krągłości. Jego uosobieniem stał się wyprodukowany w latach 90. volkswagen beetle. Od tamtego czasu obły styl się umocnił. Dlatego, według Carbona, w najbliższym czasie czeka nas kolejny odwrót od niego. Kanciasta karoseria znowu stanie się trendy.

– Psycholodzy ewolucyjni powiedzieliby, że opływowe kształty zawsze są preferowane – tłumaczy Claus-Christian Carbon. – Tyle że potrzebujemy równowagi między tym, co jest znane i nowe.

Ale zamiłowanie do ostrych konturów może być również związane z naszymi potrzebami emocjonalnymi. A konkretnie z tym, że w gruncie rzeczy lubimy się bać. Ciało migdałowate, struktura mózgu odpowiadająca za przetwarzanie uczuć, aktywizuje się pod wpływem odczuwania lęku. Być może, jak przypuszcza niemiecki psycholog, widok kanciastych fragmentów samochodowej karoserii wywołuje w nas dreszcz emocji utożsamiany z przyjemnością.

Inne z badań sugerują, iż kształt samochodu nie jest nam obojętny o tyle, że identyfikujemy go z osobowością auta. Okazuje się, że największą popularnością cieszą się te, które mają dominujący, a nawet gniewny wyraz twarzy, to znaczy maski.

Terenowy hummer czy osobowy volkswagen beetle? Auta te różnią od siebie funkcja i możliwości. Ale z punktu widzenia psychologa poznawczego najbardziej istotną różnicą są... kształty. A więc to, że sylwetka hummera jest kanciasta, a VW przypomina półkole.

Mogłoby się wydawać, że wybór między nimi zależy od naszego gustu. Nic bardziej mylnego – przekonuje niemiecki badacz Claus -Christian Carbon z Uniwersytetu w Bambergu. Jego zdaniem z natury rzeczy preferujemy auta o zaokrąglonych kształtach. Mimo to – jak prognozuje Carbon – rozpoczynająca się właśnie dekada zostanie zdominowana przez samochody o ostrych kantach. Wyniki badań na ten temat publikuje specjalistyczne pismo "Acta Psychologica".

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji