Gigant w polskim porcie

Największy statek świata, długości 400 metrów, będzie regularnie zawijał do Gdańska.

Publikacja: 09.04.2013 23:24

Poinformował o tym oficjalnie armator Maersk Line – największy na świecie operator kontenerowy podczas odbywającego się w Trójmieście Transport Week, dorocznej międzynarodowej konferencji poświęconej transportowi i logistyce.

Kolos otrzymał nazwę „Maersk Triple-E". Jest kontenerowcem długości 400 metrów, szerokości 59 i wysokości 73 m. Tonaż statku wynosi aż 165 000 DWT (DWT – jednostka nośności statku, odpowiednik 2240 funtów, ok. 1016 kg).

Jednostka wyposażona jest w dwa potężne silniki Diesla, każdy o mocy 43 tys. koni mechanicznych, napędzające dwie śruby. Eksploatacyjną szybkość statku obliczono na 19 węzłów, czyli blisko 35 kilometrów na godzinę.

18 000 tyle standardowych kontenerów może przewozić naraz największy statek na świecie

– Wprawdzie nie jest to imponująca prędkość w porównaniu z nowoczesnymi jednostkami transportowymi, ale ten statek jest zaprojektowany zgodnie ze strategią „slow-steaming" umożliwiającą redukcję zużycia paliwa o ponad 35 proc. oraz emisji szkodliwych substancji do atmosfery nawet o połowę. Ze względu na intensywność światowego transportu morskiego podnoszenie standardów ekologicznych w tej dziedzinie jest obecnie zadaniem ogromnej wagi – mówił w Gdańsku podczas Transport Week Karsten Kildahl, szef regionu Europy Północnej w Maersk Line.

Maersk Triple-E może przewozić jednorazowo 18 tys. TEU, czyli standardowych kontenerów, a więc o 2,5 tys. więcej niż największy dotychczas kontenerowiec Emmy Maersk.

TEU (twenty-feet equivalent unit) jest jednostką pojemności stosowaną w transporcie morskim, używaną w odniesieniu do statków, magazynów na nabrzeżach, zdolności przeładunkowej portów. Standardowy TEU jest tzw. kontenerem 20-stopowym, jego wymiary wynoszą 20 x 8 x 8,5 stopy, co odpowiada 6,10 x 2,22 x 2,59 m. Objętość kontenera wynosi niespełna 40 m sześc. Weszły one do powszechnego użytku w latach 60. XX wieku. Obecnie coraz częściej stosowane są kontenery dwukrotnie dłuższe, tzw. FEU.

Seria kontenerowców Triple-E jest tak zaprojektowana, aby pływały między Azją i Europą najkrótszą trasą przez Kanał Sueski. Jednak gabaryty tych jednostek są zbyt duże, aby mogły przepływać przez Kanał Panamski, nawet po jego modernizacji. Po przebudowie Kanału Panamskiego powstaną nowe śluzy wyrównujące poziom wody w kanale o wymiarach 427 x 55 m, tymczasem szerokość kontenerowców Triple-E wynosi 59 m (Kanał Sueski nie ma śluz, jego minimalna szerokość przed modernizacją to 160 m).

Całą serię olbrzymów Triple-E buduje południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co. Ltd. Statki będą wodowane od 2013 do 2015 roku. „Gdański" olbrzym wypłynie w pierwszy rejs latem, na Bałtyk dotrze w drugiej połowie sierpnia. Gdańsk jest jedynym portem na tym akwenie, do którego zawinie. Podczas tego rejsu w Europie statek wpłynie jeszcze do portów w Hamburgu, Rotterdamie i Bremerhaven. Załogi holowników i obsługa portowa muszą być specjalnie przeszkolone do radzenia sobie z takimi gigantami.

Według informacji przekazanej przez serwis Maritime Denmark, pierwsza regularna trasa, na jakiej będą pływały kontenerowce z serii Triple-E, obejmie następujące porty: Gdańsk, Aarhus, Geteborg, Bremerhaven, Rotterdam, Port Tangier, Singapur, Yantian, Hongkong, Kwangyang, Ningbo, Szanghaj, Tantung.

Kontenerowce Triple-E są dłuższe od największych statków pasażerskich, wycieczkowców „Oasis of the Seas" i „Allure of the Seas" (360 m) oraz największego lotniskowca świata, amerykańskiego U.S.S. Nimitz (333 m).

A jednak jednostki z serii Triple-E nie są największymi statkami, jakie pływały po morzach i oceanach. Największy jest już wycofany z eksploatacji i czeka na rozbiórkę, to supertankowiec „Knock Nevis", o długości 458 m i szerokości 69 m, zbudowany w 1981 roku w japońskiej stoczni Sumitomo.

Poinformował o tym oficjalnie armator Maersk Line – największy na świecie operator kontenerowy podczas odbywającego się w Trójmieście Transport Week, dorocznej międzynarodowej konferencji poświęconej transportowi i logistyce.

Kolos otrzymał nazwę „Maersk Triple-E". Jest kontenerowcem długości 400 metrów, szerokości 59 i wysokości 73 m. Tonaż statku wynosi aż 165 000 DWT (DWT – jednostka nośności statku, odpowiednik 2240 funtów, ok. 1016 kg).

Pozostało 89% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska