Kolorowe graffiti na ulicach, hiphopowa muzyka dudniąca z aut, konkurs na taniec breakdance – to tylko niektóre z elementów wirtualnej rzeczywistości, w którą zanurza się gracz „Pamoja Mtaani”. Na pierwszy rzut oka nie różni się ona od innych gier skierowanych do młodych ludzi. Takie zresztą było zamierzenie producenta, który chciał uniknąć zaszufladkowania swojego wyrobu.

Jest on jednak wyjątkowy. Powstał w wyniku współpracy medialnego giganta Warner Brothers i PEPFAR – agencji powołanej przez amerykańskiego prezydenta do walki z epidemią HIV/AIDS. Gra rozpowszechniana jest głównie w Kenii, gdzie prawie 8 proc. ludności żyje z groźnym wirusem. Stąd jej nazwa, która w języku angielskim brzmi „Together in the Hood”. Na rynku pojawiła się pod koniec ubiegłego roku. Teraz naukowcy z Emory University w Atlancie chcą sprawdzić skuteczność jej działania. Czy korzystający z niej gracze wiedzą, jak uniknąć zakażenia HIV.

Pretekstem do zaprezentowania edukacyjnych treści stała się historia pięciu nieznajomych sobie młodych ludzi. Podróżują oni po terenach Afryki Wschodniej, by odnaleźć cenną dla siebie rzecz, którą stracili. Przy okazji rozmawiają. Jeden z dialogów – prowadzony między ambitnym muzykiem a przyszłą pani doktor – dotyczy używania prezerwatyw.

Wyniki badań znane będą pod koniec roku. Już dzisiaj wiadomo, że wśród 3 tys. nastolatków, którzy zagrali, wielu zdecydowało się przebadać na obecność HIV.