Odlot na nanorurkach

Rewolucja w konstrukcji samolotów przyszłości będzie spowodowana zastosowaniem nowych materiałów

Publikacja: 25.05.2010 01:12

SUGAR Volt z hybrydowymi silnikami i składanymi skrzydłami. D8 – dwa kadłuby, trzy silniki. Supercic

SUGAR Volt z hybrydowymi silnikami i składanymi skrzydłami. D8 – dwa kadłuby, trzy silniki. Supercicha maszyna. Wyląduje na małym lotnisku na skraju miasta

Foto: NASA

Maszyny pasażerskie, które rozpoczną służbę w roku 2030, wyglądem niewiele będą się różniły od dzisiejszych. Ale do eksploatacji wejdą zupełnie nowe silniki turbinowo-elektryczne, składane skrzydła, podwójne kadłuby i wirtualne okna. Maszyny będą cichsze, zużywające mniej paliwa, przyjazne dla środowiska, bardziej komfortowe dla pasażerów.

[srodtytul]Ceramika i szkło[/srodtytul]

W konstrukcjach samolotów zobaczymy zupełnie nowe materiały: stopy z pamięcią kształtu, ceramiczne i szklane kompozyty, nanorurki węglowe, kable z włókien szklanych czy samonaprawiające się powierzchnie. NASA przedstawia wyniki Fundamental Aeronautical Program w jego części dotyczącej samolotów średniej wielkości i zasięgu. Cztery zespoły: General Electric, Massachusetts Institute of Technology (MIT), Northrop Grumman i Boeing, poproszone zostały o nakreślenie wizji samolotu przyszłości.

– Stojąc koło takiej maszyny, nie zauważymy wielkich różnic między nimi a współczesnymi, ale konstrukcja będzie rewolucyjna – powiedział Richard Wahls z Langley Research Center NASA w Hampton w Wirginii.

Samoloty będą cichsze niż obecnie. Będą musiały spalać o 70 proc. mniej paliwa.

Dodatkowym wymogiem jest wykorzystanie krótkich pasów startowych małych lotnisk zlokalizowanych wewnątrz wielkich amerykańskich aglomeracji miejskich.

Naprzeciw tym oczekiwaniom wychodzi projekt 20- miejscowego samolotu zaproponowany przez GE Aviation. Samolot ma krótki, pękaty kadłub. Kształt maszyny ma zapewniać lepszą aerodynamikę podczas lotu. Wentylatory nowego kształtu pozwolą na obniżenie hałasu oraz na krótką drogę startu i lądowania. Ogniwa paliwowe zasilać będą w energię układ elektryczny.

Zespół konstruktorów Northrop Grumman opracował SELECT (Silent Efficient Low Emissions Commercial Transport) skrojony do startu i lądowania na pasie długości 1,5 km. Mimo tradycyjnego wyglądu konstrukcja maszyny ma być rewolucyjna. Kadłub będzie zbudowany z ceramicznych kompozytów, z wykorzystaniem nanotechnologii i stopów pamiętających kształty.

Koncepcją zaprezentowaną przez zespół MIT jest maszyna D8 powstała ze złożenia dwóch kadłubów współczesnych samolotów. Zabierze na pokład 180 pasażerów. Konstruktorzy wyposażyli ją w trzy mniejsze niż obecnie silniki turbośmigłowe. W konstrukcji kadłuba mają być użyte ultralekkie materiały.

[srodtytul]Skrzydła na zawiasach[/srodtytul]

Zespół konstruktorów Boeinga zaprezentował konstrukcję SUGAR Volt. To dwusilnikowa maszyna z napędem hybrydowym turboodrzutowo-elektrycznym. Górnopłat z klasycznym wąskim kadłubem i skrzydłami szeroko rozpostartymi, lecz wąskimi. Będą składane, aby samolot łatwo dał się zaparkować na zatłoczonym lotnisku.

Jednocześnie ze analizą projektową dotyczącą samolotów obsługujących trasy między miastami, NASA zamówiła także podobną pracę na temat samolotów ponaddźwiękowych, które zapewniałyby połączenia międzykontynentalne. Także te maszyny muszą respektować normy, jakie obowiązywać będą w roku 2030. NASA spytała o warunki, jakie będą spełniać samoloty. Firmy Boeing i Lokheed Martin opracowały założenia: prędkość 1,6 Mach, minimum 100 pasażerów i zasięg 8 tys. km. Na tej podstawie prowadzone będą dalsze prace.

Maszyny pasażerskie, które rozpoczną służbę w roku 2030, wyglądem niewiele będą się różniły od dzisiejszych. Ale do eksploatacji wejdą zupełnie nowe silniki turbinowo-elektryczne, składane skrzydła, podwójne kadłuby i wirtualne okna. Maszyny będą cichsze, zużywające mniej paliwa, przyjazne dla środowiska, bardziej komfortowe dla pasażerów.

[srodtytul]Ceramika i szkło[/srodtytul]

Pozostało 87% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska