Zamach na iPada

Nowe życie netbooka zapowiada w rozmowie z „Rz” Jerry Shen, prezes ASUSTeK Computer

Aktualizacja: 06.07.2010 16:34 Publikacja: 06.07.2010 00:49

Jerry Shen oraz Jonney Shih skonstruowali pierwszego taniego minilaptopa, który zapoczątkował wielką

Jerry Shen oraz Jonney Shih skonstruowali pierwszego taniego minilaptopa, który zapoczątkował wielką karierę netbooków

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

[b]Święcący triumfy iPad firmy Apple ma szansę podbić rynek opanowany już przez netbooki. Jak chcecie przekonać użytkowników, aby pozostali im wierni?[/b]

[b]Jerry Shen[/b]: Chcemy tchnąć nowe życie w netbooki. Zainspirowała nas popularność iPada i czytników książek, i wszystkich innych urządzeń wykorzystujących dotykowe wyświetlacze. Urządzenia te mimo swych niewątpliwych zalet mają także ograniczenia. Okazało się, jak ważna jest klawiatura. Chcemy zaproponować coś zupełnie nowego: netbooka z dotykowym ekranem odłączanym od klawiatury. Jeśli go odłączymy, będziemy mieli coś w rodzaju iPada. Połączony z klawiaturą będzie netbookiem, ze wszystkimi jego zaletami. Prawdziwy „touch” i netbook w jednym. Oczywiście pod kontrolą systemu operacyjnego Microsoft Windows.

[b]ASUS był pierwszą firmą, która dostrzegła potencjał tkwiący w małych i tanich komputerach przenośnych – netbookach. Pomysł szybko znalazł naśladowców.[/b]

W sierpniu 2006 r. zaczęliśmy myśleć o tego typu sprzęcie. Internet stawał się kluczem do wielu aplikacji. Zauważyliśmy, że moc obliczeniowa komputerów stała się zbyt wysoka dla wielu podstawowych zastosowań. Do korzystania z Internetu nie trzeba szybkiego procesora. Poza tym, na rynkach wschodzących był wielki popyt na tanie, dostępne komputery. Ten problem dostrzegł też Nicholas Negroponte ze słynnej amerykańskiej uczelni MIT. Koncepcja jego projektu OLPC (One Laptop Per Child – jeden laptop dla jednego dziecka) jest dobra, ale jej realizacja już nie.

Pierwszego netbooka Asus Eee PC opracowaliśmy wspólnie – Jonney Shih i ja. Pracowaliśmy nad tą konstrukcją prawie dwa lata. Powstała nowa kategoria notebooków: netbooki. Jesteśmy z tego bardzo dumni. Netbooki w wielu krajach zdobywają sobie pozycję komputera „all free”. Za pomocą tego urządzenia można się cieszyć dostępem do Internetu, zachowując pełną mobilność. Dajemy użytkownikowi oprogramowanie pozwalające korzystać z tysięcy aplikacji, jakie znajdzie w Internecie. Możliwości tego niewielkiego urządzenia są jednak ograniczone.

[b]Wprowadzając na rynek netbooki, ASUS zmienił wizerunek firmy. Wcześniej byliście znani jako producent płyt głównych. Jak to wpłynęło na finanse firmy? [/b]

Nadal jesteśmy liderem produkcji płyt głównych na świecie. Mamy 35 – 40 proc. rynku. Jednak przestrzeń dla wzrostu w tym sektorze jest już ograniczona. Rynek netbooków ma przed sobą wielkie perspektywy i to on napędza naszą firmę. W przyszłym roku prawdopodobnie sprzedamy więcej netbooków i komputerów niż płyt głównych.

[b]Producenci pecetów korzystają ze standardowych części, a komputery upodobniły się do siebie. Jak ASUS chce się wyróżnić?[/b]

W kategorii PC potrzebujemy innowacji w designie. Zdobyliśmy kilka nagród za rozwiązania, za użyte materiały, możemy pochwalić się wysoką jakością. Poza tym, cały czas próbujemy ulepszać nasze produkty, wprowadzać innowacje. Bardzo ważne są dla nas urządzenia mobilne, szczególnie po pojawieniu się procesorów, które pobierają tak mało prądu, że gadżety są w stanie pracować nawet dziesięć godzin na baterii. Oprócz tego, wiele naszych rozwiązań jest przyjaznych środowisku. Oczywiście, nasze komputery pracują obecnie głównie na podstawie systemu Microsoft Windows 7, ale pracujemy nad różnymi rozwiązaniami, które zmieniają końcowe doświadczenie użytkownika i które mogą być nałożone zarówno na Windows, jak i na inne systemy operacyjne. Nasze innowacje to nie tylko sprzęt, ale także oprogramowanie.

[b]Dzisiaj mamy na rynku notebooki w najróżniejszych kolorach – czarne, czerwone, różowe, obłożone bambusem, a nawet z kryształkami od Swarovskiego. Netbooki kupuje się bardziej dla designu niż dla rozwiązań technicznych.[/b]

Nasi inżynierowie zajmują się opracowaniem innowacyjnych rozwiązań. Jednak może minąć trochę czasu, zanim te nowe pomysły dotrą do odbiorców. W pracy z maszyną czasami odczuwamy satysfakcję, czasami dyskomfort. Innowacje wynikają z potrzeby doskonalenia relacji z komputerem. W ASUS sformowaliśmy zespół, który zastanawia się nad tym, jak ułatwić życie użytkownikom i uczynić komputery jeszcze prostszymi. Chcemy dać odbiorcom możliwie jak najbardziej przyjazny produkt. To najistotniejsze zagadnienie, nad którym pracują zespoły specjalistów.

[b]Mówi pan o innowacjach, badaniach, zespołach projektantów. Czy kryzys nie powstrzymał was przed inwestowaniem w rozwój?[/b]

Staraliśmy się kontrolować koszty i zmniejszać je, wykorzystywać nasze mocne strony, jak innowacje, i kontrolować łańcuch dostaw. Jesteśmy na dobrej drodze do odbudowy. Wśród producentów komputerów są tylko trzy firmy, w tym my, które mają własne działy rozwoju i badań. Przeznaczamy na badania od 3 do 5 proc. naszych przychodów.

[b]Czy Europa jest ważnym rynkiem dla tajwańskiego ASUS? [/b]

Europa odpowiada za ok. 40 proc. naszej sprzedaży. Jednak w tym roku sprzedaż rośnie w każdym zakątku świata – USA, Chinach, rejonie Azji i Pacyfiku. Wzrost jest z pewnością dwucyfrowy. W pierwszym kwartale nasz przychód wyniósł ok. 2,7 mld dolarów. Rok temu było to ok. 1,8 mld.

[ramka]Produkty, które wyznaczają nowe trendy

[srodtytul]Eee Tablet – gazety i książki[/srodtytul]

Urządzenie ma dotykowy ekran E-Ink oraz dostęp do Internetu dzięki 3G i WiFi

[srodtytul]Eee Pad – dwa w jednym[/srodtytul]

Ekran odłączany od klawiatury. Czy zastąpi iPada i netbooki, jakie znamy dzisiaj?

[srodtytul]Netbook Eee PC – rewolucja na rynku[/srodtytul]

Pierwszy model, który pojawił się w 2007 r., miał pamięć typu flash i system operacyjny Linux [/ramka]

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji