Jak działa napęd spalinowo-elektryczny

W samochodach z napędem hybrydowym silniki spalinowy i elektryczny mogą pracować jednocześnie lub na przemian

Publikacja: 16.08.2012 23:51

Jak działa napęd spalinowo-elektryczny

Foto: Rzeczpospolita

Przy niewielkich prędkościach,  wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny (to sytuacja na rysunku 1). Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny (2), a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator.

W czasie  przyspieszania pracują już oba silniki (3). Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła (4). Wytwarzaną energię elektryczną magazynuje akumulator  napędu hybrydowego.

Do niedawna napędy hybrydowe budowano przy wykorzystaniu silników elektrycznych i benzynowych. Teraz w hybrydach pojawiły się także diesle. Zaletą takiego rozwiązania jest niższe zużycie paliwa.

Napęd hybrydowy może być optymalnie wykorzystany  w sytuacjach wymagających częstego ruszania i hamowania. Stąd coraz szerzej stosowany jest w miejskich autobusach. W przypadku klasycznego napędu znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można jej część zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.

Hybrydowe autobusy produkowane są m.in. w Polsce: w zakładach Solarisa, MAN oraz Volvo. Większość produkcji, w której stajemy się europejskim potentatem, kierowana jest za granicę.

Jak działa autobusowa hybryda? Weźmy przykład MAN: autobus, hamując, ładuje  kondensatory (mają wytrzymać 12 lat eksploatacji) zasilające wszystkie urządzenia pojazdu podczas postoju i w trakcie ruszania. Następnie autobus przejeżdża do 200 m na czystym napędzie elektrycznym, po czym włącza się silnik wysokoprężny o pojemności 6,9 litra. Diesel zostaje także uruchomiony po przekroczeniu prędkości 30 km/godz. Dalej autobus jedzie już tylko na dieslu, po czym, hamując, znowu ładuje kondensatory i przełącza się na silnik elektryczny.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora a.wozniak@rp.pl

Przy niewielkich prędkościach,  wykorzystywany jest zwykle silnik elektryczny (to sytuacja na rysunku 1). Włącza się np. w trakcie ruszania, podczas zjazdów ze wzniesień bez obciążenia. W czasie normalnej jazdy auto napędza już silnik tradycyjny (2), a układ podziału mocy rozdziela moc silnika spalinowego pomiędzy napęd kół oraz napęd generatora, który jednocześnie zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator.

W czasie  przyspieszania pracują już oba silniki (3). Natomiast podczas hamowania lub zwalniania silnik spalinowy zostaje wyłączony, a elektryczny pracuje jak prądnica napędzana przez toczące się koła (4). Wytwarzaną energię elektryczną magazynuje akumulator  napędu hybrydowego.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska