Sprzedaż tabletów osłabnie

Smartfony z dużymi ekranami i nowe urządzenia w rodzaju inteligentnych zegarków i okularów z dostępem do Internetu będą wypychać tablety z rynku - prognozuje IDC

Publikacja: 30.08.2013 12:08

Sprzedaż tabletów osłabnie

Foto: Bloomberg

Tablety jako kategoria urządzeń elektronicznych jeszcze na dobre nie zadomowiły się na rynku, a już analitycy wieszczą im nową, silną konkurencję. Firma IDC obniżyła prognozę sprzedaży tabletów w 2013 roku z 229,3 mln sztuk do 227,2 mln. Choć to i tak o ponad 57 proc. więcej niż w ubiegłym roku, to jednak wyhamowanie sprzedaży jest bardzo widoczne.

IDC przewiduje jednak, że sprzedaż tych urządzeń będzie rosła, choć już nie w takim tempie jak obecnie. Dostawy w 2017 roku mają sięgnąć 407 mln egzemplarzy.

Jednak największa część urządzeń będzie trafiać wtedy na rynki rozwijające się. Stany Zjednoczone i bogate kraje Europy i Azji, które dziś są odbiorcami prawie dwóch trzecich wszystkich produkowanych tabletów, stracą na znaczeniu (ich udział w rynku spadnie poniżej 50 proc.). Urządzenia będą zaś trafiać na rynki rozwijające się - do Ameryki Płd, Europy Wschodniej, Afryki i na Bliski Wschód.

- Niższe niż oczekiwane wyniki w drugim kwartale, dodatkowo pogorszone przez brak ważnych premier produktowych oznaczają, że druga połowa roku i okres zakupów przedświątecznych, będzie dla producentów niezwykle ważna - mówi Tom Mainelli, analityk IDC specjalizujący się w rynku tabletów. - Spodziewamy się, że średnia cena będzie spadać, a najwięksi producenci będą wykorzystywać podzespoły niższej jakości, aby skuteczniej konkurować z mniej znanymi markami.

Mainelli uważa również, że poważnym zagrożeniem dla tabletów są smartfony z ekranami o przekątnej 5 cali i więcej (tzw. phablety) oraz zapowiadane przez Samsunga, Apple i Google produkty nowej kategorii - inteligentne zegarki (smartwatch) i okulary w rodzaju Google Glass.

Zainteresowanie klientów z najbogatszych krajów (USA, Europy Zachodniej i Japonii) skieruje się właśnie w ich stronę. - Rok do roku wzrost sprzedaży zaczyna hamować, ponieważ rynek staje się nasycony. Wzrosty są możliwe dzięki takim rynkom jak Chiny - mówi Jitesh Ubrani z Worldwide Quarterly Tablet Tracker. Szansą na poprawienie wyników jest również wprowadzenie tabletów do odbiorców instytucjonalnych - przede wszystkim do szkół, ale też dla handlowców, czy służby zdrowia. Tam mogłby zastąpić tanie przenośne pecety.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji