Takim przykładem jest inicjatywa budowy portu jachtowego-mariny na sztucznej wyspie w Sopocie, która zrodziła się z poszukiwań nowych kierunków rozwoju miasta oraz z idei promocji żeglarstwa morskiego i sportów wodnych. Budowana hala widowiskowo-sportowa na granicy z Gdańskiem i projektowana Marina na sztucznej wyspie stworzą oś kompozycyjną, wokół której rozwijać się będzie strefa rekreacji i usług wzdłuż południowej granicy miasta.
Budowa mariny na wyspie będzie w całości finansowana ze środków zewnętrznych. Po zrealizowaniu obiekt stworzy kilkadziesiąt nowych miejsc pracy w powstałych tam usługach rekreacyjno-rozrywkowych, hotelarstwie i gastronomii, poszerzając atrakcyjność turystyczną Sopotu i regionu, również poza sezonem letnim. Założenie urbanistyczne wyspy-mariny, która powiększy sieć przystani jachtowych na Bałtyku południowym, wpłynie pozytywnie na urozmaicenie krajobrazu i linii brzegowej Zatoki Gdańskiej. Port jachtowy-marina na wyspie jest najbardziej proekologicznym rozwiązaniem lokalizacyjnym, co potwierdziły przeprowadzone badania i analizy.
Pierwsza koncepcja architektoniczna portu jachtowego-mariny na wyspie w kształcie elipsy autorstwa arch. Tomasza Bosiackiego zrodziła się w 1998 roku. W 2000 roku przeprowadzono badania modelowe morza w rejonie planowanej inwestycji na modelach matematycznych pięciu koncepcji mariny, wykonane przez Geomor sp. z o.o. w Gdańsku na zlecenie Władz Sopotu (finansowanie z Funduszu Phare) potwierdzające trafność rozwiązań przyjętych w prezentowanej koncepcji co do eliptycznego kształtu projektowanej wyspy pod kątem kryteriów: falowania, wiatrów od morza i odlądowych oraz zachowań plaż i dna morskiego w otoczeniu wyspy przy najniekorzystniejszych warunkach pogodowych.
Zaktualizowana i zaawansowana wersja projektu uwzględniająca wyniki badań modelowych i analiz środowiska zakończona została w 2006 roku.
Następnie w latach 2006 – 2008 przeprowadzono studia wykonalności i promocji projektu w kierunku realizacji przedsięwzięcia.