[b]Rz: Sytuacja na rynku mobilizuje firmy do oszczędzania. Jak mogą najemcy wpłynąć na obniżenie kosztów użytkowania biura?[/b]
[b]Elżbieta Linsenbarth:[/b] Deweloperzy, którzy dziś budują biurowce, stosują już w wielu przypadkach takie materiały i wyposażenie, które ułatwiają oszczędności w trakcie użytkowania budynku. Stosując określone zasady przy korzystaniu z urządzeń sanitarnych, oświetlenia czy wentylacji, małymi kroczkami można doprowadzić do tego, że zaoszczędzimy sporo energii.
[b]Czy najemca biura może decydować, jakie urządzenia zostaną zamontowane w łazience czy innych pomieszczeniach?[/b]
Z tym bywa różnie. Najemca może wejść do biura, które jest już zaaranżowane i może mieć wpływ tylko na kolor ściany czy ustawienie biurek, co i tak zostawia mu jakieś pole manewru, gdyż samo ustawienie biurek w okolicy okna automatycznie zmniejsza zapotrzebowanie na energię. Jednak w przypadku aranżacji nowych obiektów najemcy nie tylko uczestniczą w decyzjach o tym, jakie wyposażenie w tym biurze będzie, jakie systemy zostaną zastosowane na jego powierzchni, jaka np. będzie łazienka, ale mogą mieć decydujący głos na etapie projektu w sprawie zastosowanych rozwiązań.
[b]O co powinien wtedy zadbać najemca, by płacić niższe rachunki?[/b]