Baner na biurowcu najczęściej tylko dla najemców

Cena za najlepsze miejsca w centrum Warszawy dochodzi do 10 tys. euro miesięcznie. W innych dużych miastach jest taniej

Publikacja: 01.09.2009 04:51

Baner na biurowcu najczęściej tylko dla najemców

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

W centrum stolicy za umieszczenie małej reklamy świetlnej o powierzchni około 4 mkw. trzeba zapłacić około 1 tys. euro miesięcznie, za większą reklamę, około 10 mkw. – do 3,5 tys. euro, a za dużą, 20 – 35 mkw. – nawet do 10 tys. euro. W innych miastach ceny są niższe. Na przykład w Krakowie duża reklama kosztuje do około 5 tys. euro miesięcznie.

Nie wszędzie jednak da się reklamę wykupić. Wielu deweloperów komercyjnych nie wyraża zgody na wieszanie jakichkolwiek banerów poza własnymi. Często jest też tak, że miejsce na budynku jest udostępniane tylko najemcom. Ci, którzy wynajmują co najmniej 50 proc. powierzchni w danym budynku, nierzadko za umieszczenie reklamy nie płacą.

– Na jednym z zarządzanych przez nas budynków najemcy mogą mieć swoje reklamy, o ile nie szpecą one biurowca. Miesięczna opłata za reklamę o wymiarach ok. 15 mkw. wynosi mniej więcej 1 tys. euro. Zdarzają się też budynki, na których umieszczanie reklam jest darmowe – mówi Monika Rajska-Wolińska, dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami i partner w Colliers International.

Jak podkreśla Jarosław Prawicki z firmy CB Richard Ellis, reklamy na budynkach biurowych najczęściej mają postać logo. Inne formy pojawiają się sporadycznie, ponieważ zmniejszają prestiż budynku.

– Trzeba uważać, żeby biurowiec nie zamienił się w choinkę. Najlepiej, jeśli jest najwyżej jedno – dwa logo na dachu, ewentualnie tyle samo na fasadzie. Cena za najlepsze miejsca na logotypy na dachach budynków w centrum Warszawy może przekroczyć 100 tys. euro rocznie – mówi Bartosz Mierzwiak z Jones Lang LaSalle.

Restrykcyjną politykę prowadzą też centra handlowe. W zasadzie nie udostępniają nośników reklamodawcom zewnętrznym, chyba że dana firma będzie prowadzić promocję np. jakiejś nowości rynkowej na terenie obiektu.

– Działamy z umiarem, gdyż czerpanie dochodów z reklam nie jest naszym podstawowym celem. Chcemy, aby wizyta w centrum była miłym przeżyciem, a bombardowanie odwiedzającego informacjami raczej się temu nie przysłuży – mówi Elżbieta Nosal z DTZ.

[ramka][b]ZDANIEM EKSPERTA

Łukasz Mazurczak zarządca nieruchomości w Cushman & Wakefield[/b]

Umowy na reklamę zewnętrzną w obiektach komercyjnych najczęściej podpisywane są na okres zgodny z umową najmu, czyli na 3 – 10 lat, i rozliczane są w formie czynszu dodatkowego.

Na przykład umieszczenie na jednym z biurowców w okolicach warszawskiego parku Saskiego podświetlonego logo z nazwą firmy (o powierzchni ok. 4 mkw.) kosztuje mniej więcej 1 tys. euro miesięcznie. Natomiast za duże znaki świetlne o powierzchni ok. 10 mkw. i więcej w tej samej okolicy trzeba zapłacić 1 – 3,5 tys. euro. Podobnych cen mogą się spodziewać najemcy biurowców znajdujących się po drugiej stronie warszawskiego Centralnego Obszaru Biznesu, od strony al. Armii Ludowej.

Ceny dla firm, które nie są najemcami budynku, mogą być wyższe nawet o 50 –100 proc. Najemcy zajmujący powyżej 50 proc. powierzchni danego budynku na ogół dostają zgodę na umieszczenie takiej reklamy w ramach czynszu za powierzchnię biurową.

Wtedy rozliczane jest tylko zużycie energii elektrycznej.Znak świetlny stanowi zwykle własność najemcy, jest wykonany na jego koszt i zlecenie. Wielkość reklamy zależy od możliwości technicznych w danym miejscu, ale również od zgody urzędu miasta.[/ramka]

[ramka][srodtytul]Ile to kosztuje[/srodtytul]

[b] Przykładowe ceny w euro za miesiąc[/b]

- Podświetlone logo z nazwą firmy, o powierzchni ok. 4 mkw., na biurowcu w centrum

Warszawa – 1000

Kraków – od 50 do 200

- Podświetlone logo z nazwą firmy, o powierzchni ok. 10 mkw., na biurowcu w centrum

Warszawa – od 1000 do 3500

Kraków – od 1000 do 2500

- Reklama świetlna o powierzchni ok. 20 – 35 mkw. w najbardziej prestiżowej lokalizacji

Warszawa – do 10 000

Kraków – od 1000 do 5000

Podane ceny dotyczą biurowców klasy B+ lub A, w przypadku Krakowa także odrestaurowanych kamienic przy Rynku Głównym. Formę i lokalizację reklamy musi zaakceptować urząd miasta. Uzyskanie zgody w Krakowie wcale nie jest łatwe.

[i]Źródło: Cushman&Wakefield[/i][/ramka]

Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie