Reklama

Klient znajduje się po 100 dniach

Jak szybko sprzedasz mieszkanie

Publikacja: 12.07.2010 02:29

Klient znajduje się po 100 dniach

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

[b]Mariusz Kania, [i]prezes zarządu Metrohouse:[/i][/b]

Od początku roku sukcesywnie wzrastają możliwości negocjacji ceny przy kupnie mieszkania. To duża podaż na stołecznym rynku wtórnym jest czynnikiem sprzyjającym negocjowaniu ceny.

Od początku roku odnotowujemy wzrost marginesu negocjacji. Obecny poziom (2,9 proc. ceny ofertowej) jest już coraz bardziej zbliżony do wskaźnika obserwowanego przez nas w II kwartale 2009 r., kiedy nastroje konsumentów były nieporównywalnie gorsze od obecnych, co poniekąd wynikało z restrykcyjnej polityki kredytowej banków.

Szczegółowa analiza poziomu negocjacji w wyodrębnionych grupach mieszkań pozwala na wyznaczenie rodzajów lokali podlegających szczególnie dużym negocjacjom ceny. W grupie mieszkań o powierzchni powyżej 90 mkw. średnie negocjacje osiągnęły poziom 4,8 proc., co było najwyższym odnotowanym wynikiem. Ciekawe wnioski przynoszą analizy cen mieszkań wybudowanych w technologii wielkiej płyty – w I półroczu 2010 r. średnie zarejestrowane negocjacje wyniosły jedynie 1,9 proc. ceny ofertowej.

Sprzedających mieszkania z pewnością ucieszy informacja o spadku średniego czasu sprzedaży. W maju i czerwcu br. w transakcjach przeprowadzonych w Metrohouse średni czas sprzedaży lokalu będącego przedmiotem transakcji wynosił 105 dni. To o 23 dni mniej niż w marcu – kwietniu, kiedy odnotowaliśmy dość niespodziewany wzrost czasu oczekiwania na transakcję.

Reklama
Reklama

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy najlepszy czas sprzedaży mają mieszkania najmniejsze. Lokale do 40 mkw. były sprzedawane średnio w ciągu 83 dni od momentu rozpoczęcia eksponowania oferty przez pośrednika. Mieszkania większe, 90 mkw., były sprzedawane dopiero po 6,5 miesiąca.

Dwupokojowe lokale o powierzchni ok. 40 mkw. wybudowane w ostatnich latach w popularnej technologii szkieletowej gwarantowały najszybszą i najbardziej korzystną dla właściciela sprzedaż.

[b]Mariusz Kania, [i]prezes zarządu Metrohouse:[/i][/b]

Od początku roku sukcesywnie wzrastają możliwości negocjacji ceny przy kupnie mieszkania. To duża podaż na stołecznym rynku wtórnym jest czynnikiem sprzyjającym negocjowaniu ceny.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama