Reklama

Gdzie powstają centra handlowe

Deweloperzy w pierwszej połowie roku budowali centra handlowe głównie?w niedużych ośrodkach. ?Tam też pojawiają się ?nowi najemcy.

Publikacja: 26.08.2014 10:19

Marcredo Center w Kutnie – obiekt rozpoczął działalność w tym roku

Marcredo Center w Kutnie – obiekt rozpoczął działalność w tym roku

Foto: Materiały Inwestora

Na koniec pierwszego półrocza 2014 r. w całym kraju było ponad 12,45 mln mkw. powierzchni najmu nowoczesnej powierzchni handlowej. Z tego 75 proc., 9,3 mln mkw., przypadło na centra handlowe i handlowo-rozrywkowe – podaje firma DTZ.

Jej eksperci zwracają uwagę, że po okresie wzmożonej aktywności budowlanej w 2013 r. działalność deweloperów w głównych aglomeracjach zdecydowanie osłabła. Ponad połowa nowej powierzchni handlowej powstaje w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, a kolejne 22 proc. – tych zamieszkanych przez 100–200 tys. osób.

Również eksperci firmy Knight Frank zwracają uwagę, że aktywność deweloperów obiektów handlowych skupiała się w minionym półroczu na średnich i małych rynkach. To właśnie tam powstaje 63 proc. spośród całej obecnie budowanej powierzchni handlowej.

– Deweloperzy kierują się na coraz mniejsze rynki ze względu na rosnące bariery budowania obiektów handlowych w największych aglomeracjach. Z jednej strony są to ograniczenia rynkowe, np. znacząca konkurencja i wysoki poziom nasycenia powierzchnią handlową, a co za tym również idzie, ograniczona przestrzeń dostępna pod obiekty wielkopowierzchniowe. Nie bez znaczenia są też aspekty związane z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego lub ich brakiem czy wydłużony czas trwania procedur administracyjnych – mówi Agnieszka Mielcarz, dyrektor działu Retail Asset Management Knight Frank w Polsce.

Dodaje, że inwestycje realizowane w mniejszych miejscowościach trwają krócej, co przekłada się również na aspekty finansowania projektów deweloperskich.

Reklama
Reklama

Małe i średnie rynki (czyli miasta do 400 tys. mieszkańców) w minionym półroczu były dominującą lokalizacją pod względem otwarć kolejnych obiektów. Obecnie – jak podaje Knight Frank – segment ten stanowi blisko 45 proc. całkowitej podaży przestrzeni handlowej w kraju.

– O dużej dynamice rozwoju tego trendu świadczy fakt, że ponad 63 proc. obecnie budowanej powierzchni handlowej w Polsce zostanie wprowadzone w miejscowościach do 400 tys. mieszkańców. Wszystkie nowe projekty ukończone w II kwartale 2014 roku zostały oddane w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców. W tym okresie rynek powiększył się o dwa centra handlowe oraz cztery parki handlowe o łącznej powierzchni około 85 tys. mkw.

Jak podaje Knight Frank, średni wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową w kraju wynosi 293 mkw. na tysiąc mieszkańców, przy czym dla ośmiu głównych aglomeracji jest to niezmiennie poziom 553 mkw. na tysiąc mieszkańców.

- Polska nadal jest atrakcyjnym rynkiem dla najemców – podkreśla Agnieszka Mielcarz. – W ostatnim półroczu na naszym rynku zadebiutowały m.in. Inside, Gattinoni Roma, Medicine, Celio czy Giacomo Conti. Część tych firm od razu podjęła decyzję o otwarciu salonów w kilku lokalizacjach. Jednocześnie wiele marek już obecnych w kraju decyduje się na politykę dalszej ekspansji, m.in.: Michael Kors (pierwszy butik na Pomorzu), New Balance, C&A, Go Sport, Jula czy Hebe.

Na koniec pierwszego półrocza 2014 r. w całym kraju było ponad 12,45 mln mkw. powierzchni najmu nowoczesnej powierzchni handlowej. Z tego 75 proc., 9,3 mln mkw., przypadło na centra handlowe i handlowo-rozrywkowe – podaje firma DTZ.

Jej eksperci zwracają uwagę, że po okresie wzmożonej aktywności budowlanej w 2013 r. działalność deweloperów w głównych aglomeracjach zdecydowanie osłabła. Ponad połowa nowej powierzchni handlowej powstaje w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, a kolejne 22 proc. – tych zamieszkanych przez 100–200 tys. osób.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Fabryka Park Katowice z nowym właścicielem. Czy obiekt jeszcze urośnie?
Nieruchomości
Nowe szaty biurowca Warsaw Corporate Center
Nieruchomości
Condohotel czy apartament na doby
Nieruchomości
Niejasne zasady wydłużają drogę do inwestycji mieszkaniowych
Nieruchomości
Rekordowa transakcja na polskim rynku PRS
Reklama
Reklama