Gdzie powstają centra handlowe

Deweloperzy w pierwszej połowie roku budowali centra handlowe głównie?w niedużych ośrodkach. ?Tam też pojawiają się ?nowi najemcy.

Publikacja: 26.08.2014 10:19

Marcredo Center w Kutnie – obiekt rozpoczął działalność w tym roku

Marcredo Center w Kutnie – obiekt rozpoczął działalność w tym roku

Foto: Materiały Inwestora

Na koniec pierwszego półrocza 2014 r. w całym kraju było ponad 12,45 mln mkw. powierzchni najmu nowoczesnej powierzchni handlowej. Z tego 75 proc., 9,3 mln mkw., przypadło na centra handlowe i handlowo-rozrywkowe – podaje firma DTZ.

Jej eksperci zwracają uwagę, że po okresie wzmożonej aktywności budowlanej w 2013 r. działalność deweloperów w głównych aglomeracjach zdecydowanie osłabła. Ponad połowa nowej powierzchni handlowej powstaje w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, a kolejne 22 proc. – tych zamieszkanych przez 100–200 tys. osób.

Również eksperci firmy Knight Frank zwracają uwagę, że aktywność deweloperów obiektów handlowych skupiała się w minionym półroczu na średnich i małych rynkach. To właśnie tam powstaje 63 proc. spośród całej obecnie budowanej powierzchni handlowej.

– Deweloperzy kierują się na coraz mniejsze rynki ze względu na rosnące bariery budowania obiektów handlowych w największych aglomeracjach. Z jednej strony są to ograniczenia rynkowe, np. znacząca konkurencja i wysoki poziom nasycenia powierzchnią handlową, a co za tym również idzie, ograniczona przestrzeń dostępna pod obiekty wielkopowierzchniowe. Nie bez znaczenia są też aspekty związane z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego lub ich brakiem czy wydłużony czas trwania procedur administracyjnych – mówi Agnieszka Mielcarz, dyrektor działu Retail Asset Management Knight Frank w Polsce.

Dodaje, że inwestycje realizowane w mniejszych miejscowościach trwają krócej, co przekłada się również na aspekty finansowania projektów deweloperskich.

Małe i średnie rynki (czyli miasta do 400 tys. mieszkańców) w minionym półroczu były dominującą lokalizacją pod względem otwarć kolejnych obiektów. Obecnie – jak podaje Knight Frank – segment ten stanowi blisko 45 proc. całkowitej podaży przestrzeni handlowej w kraju.

– O dużej dynamice rozwoju tego trendu świadczy fakt, że ponad 63 proc. obecnie budowanej powierzchni handlowej w Polsce zostanie wprowadzone w miejscowościach do 400 tys. mieszkańców. Wszystkie nowe projekty ukończone w II kwartale 2014 roku zostały oddane w miejscowościach do 100 tys. mieszkańców. W tym okresie rynek powiększył się o dwa centra handlowe oraz cztery parki handlowe o łącznej powierzchni około 85 tys. mkw.

Jak podaje Knight Frank, średni wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową w kraju wynosi 293 mkw. na tysiąc mieszkańców, przy czym dla ośmiu głównych aglomeracji jest to niezmiennie poziom 553 mkw. na tysiąc mieszkańców.

- Polska nadal jest atrakcyjnym rynkiem dla najemców – podkreśla Agnieszka Mielcarz. – W ostatnim półroczu na naszym rynku zadebiutowały m.in. Inside, Gattinoni Roma, Medicine, Celio czy Giacomo Conti. Część tych firm od razu podjęła decyzję o otwarciu salonów w kilku lokalizacjach. Jednocześnie wiele marek już obecnych w kraju decyduje się na politykę dalszej ekspansji, m.in.: Michael Kors (pierwszy butik na Pomorzu), New Balance, C&A, Go Sport, Jula czy Hebe.

Na koniec pierwszego półrocza 2014 r. w całym kraju było ponad 12,45 mln mkw. powierzchni najmu nowoczesnej powierzchni handlowej. Z tego 75 proc., 9,3 mln mkw., przypadło na centra handlowe i handlowo-rozrywkowe – podaje firma DTZ.

Jej eksperci zwracają uwagę, że po okresie wzmożonej aktywności budowlanej w 2013 r. działalność deweloperów w głównych aglomeracjach zdecydowanie osłabła. Ponad połowa nowej powierzchni handlowej powstaje w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców, a kolejne 22 proc. – tych zamieszkanych przez 100–200 tys. osób.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Nieruchomości
Ghelamco Group wykupiło obligacje. Duża ulga dla inwestorów
Nieruchomości
Przedwiośnie w mieszkaniówce. Duża oferta i stabilizacja cen
Nieruchomości
Polski kapitał na łowach. Jest głód inwestowania w nieruchomości
Nieruchomości
Cukrownia w Pruszczu Gdańskim będzie miastem przyszłości
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Nieruchomości
Najbliższy poniedziałek to dzień prawdy dla Grupy Ghelamco