Wspólnota mieszkaniowa, podpisując umowę z firmą zarządzającą, powierza jej pod opiekę majątek wart czasem nawet kilkaset milionów złotych. Zatem jeśli skorzysta z usług niedoświadczonego, niekompetentnego czy nieuczciwego podmiotu – może wiele stracić.
– Przy wyborze firmy zarządzającej należy zwrócić uwagę na cenę, gwarancję jakości usług oraz usługi dodatkowe wpływające na poprawę komfortu mieszkania. Gdy oferta firm jest bardzo zbliżona i na pierwszy rzut oka wygląda tak samo, cena może mieć znaczenie. Nie dajmy się jednak zwieść pierwszemu wrażeniu. Warto zweryfikować, czy obietnice składane przez zarządcę mają odzwierciedlenie w rzeczywistości – opowiada Rafał Waligóra, dyrektor ds. zarządzania nieruchomościami w Atrium 21.
Przede wszystkim należy sprawdzić, jak długo spółka działa na rynku i jaką może się pochwalić listą referencyjną. Istotny jest zakres usług.
– Właściciele lokali powinni mieć świadomość, że im większy zakres obsługi wspólnoty oraz im wyższa jej jakość, tym wyższe może być wynagrodzenie zarządcy – zauważa Iwona Brodzik, dyrektor zarządzający w Status Nieruchomości Mieszkaniowe.
Zaznacza, że kłopotliwe bywa porównanie stawek wynagrodzenia zarządców z uwagi na różne sposoby rozliczeń, jakie stosują. – Inny problem stanowi porównanie zakresów obowiązków zarządcy określonych w ofertach. Przy porównywalnej stawce oferty mogą się diametralnie różnić. Należy zwrócić uwagę na to, ile godzin dyżurów administratora oraz jak wykonywanych proponują poszczególne firmy, czy w cenie jest obsługa prawna wspólnoty i w jakim zakresie. Przy nowych wspólnotach, w których deweloper usuwa usterki z tytułu rękojmi, firma zarządzająca może wesprzeć wspólnotę fachowcem weryfikującym działania dewelopera – opowiada Iwona Brodzik.