Reklama

Jak wybrać zarządcę nieruchomości

Poradnik. Referencje, doświadczenie, cena, a także zakres usług stanowią najważniejsze kryteria wyboru firmy zarządzającej budynkiem.

Publikacja: 14.10.2014 17:19

Jak wybrać zarządcę nieruchomości

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Wspólnota mieszkaniowa, podpisując umowę z firmą zarządzającą, powierza jej pod opiekę majątek wart czasem nawet kilkaset milionów złotych. Zatem jeśli skorzysta z usług niedoświadczonego, niekompetentnego czy nieuczciwego podmiotu – może wiele stracić.

– Przy wyborze firmy zarządzającej należy zwrócić uwagę na cenę, gwarancję jakości usług oraz usługi dodatkowe wpływające na poprawę komfortu mieszkania. Gdy oferta firm jest bardzo zbliżona i na pierwszy rzut oka wygląda tak samo, cena może mieć znaczenie. Nie dajmy się jednak zwieść pierwszemu wrażeniu. Warto zweryfikować, czy obietnice składane przez zarządcę mają odzwierciedlenie w rzeczywistości – opowiada Rafał Waligóra, dyrektor ds. zarządzania nieruchomościami w Atrium 21.

Przede wszystkim należy sprawdzić, jak długo spółka działa na rynku i jaką może się pochwalić listą referencyjną. Istotny jest zakres usług.

– Właściciele lokali powinni mieć świadomość, że im większy zakres obsługi wspólnoty oraz im wyższa jej jakość, tym wyższe może być wynagrodzenie zarządcy – zauważa Iwona Brodzik, dyrektor zarządzający w Status Nieruchomości Mieszkaniowe.

Zaznacza, że kłopotliwe bywa porównanie stawek wynagrodzenia zarządców z uwagi na różne sposoby rozliczeń, jakie stosują. – Inny problem stanowi porównanie zakresów obowiązków zarządcy określonych w ofertach. Przy porównywalnej stawce oferty mogą się diametralnie różnić. Należy zwrócić uwagę na to, ile godzin dyżurów administratora oraz jak wykonywanych proponują poszczególne firmy, czy w cenie jest obsługa prawna wspólnoty i w jakim zakresie. Przy nowych wspólnotach, w których deweloper usuwa usterki z tytułu rękojmi, firma zarządzająca może wesprzeć wspólnotę fachowcem weryfikującym działania dewelopera – opowiada Iwona Brodzik.

Reklama
Reklama

Zdaniem Rafała Waligóry warto też porównać liczbę aktualnych referencji do całkowitej liczby obsługiwanych klientów.

– Pojedźmy do biura zarządcy. Zobaczmy, w jakich warunkach pracuje. Sprawdźmy porządek w biurze i ustalmy, jak przechowuje dokumenty. Poprośmy zarządcę o przykładowe rozwiązania kilku przypadków. Jeżeli pochwali się, że ma procedury obsługi klienta, to niech nam je pokaże. Jeżeli powyższy egzamin będzie zaliczony, poprośmy o kontakty do kilku wybranych klientów i posłuchajmy ich opinii na temat zarządcy. Powinniśmy pojechać na teren dwóch–trzech nieruchomości i ocenić ich stan techniczny, poziom utrzymania – sugeruje Rafał Waligóra.

0,45 zł Co najmniej tyle zapłacimy za usługę zarządzania nieruchomością – za mkw., miesięcznie – podaje firma Status

Zdaniem Iwony Brodzik warto również zapytać zarządcę o działania, które proponuje podejmować w celu pozyskania przez wspólnotę dodatkowych przychodów lub oszczędności.

– Przykładem aktywnego zarządzania gotówką wspólnoty mieszkaniowej jest inwestowanie wolnych środków z funduszu remontowego na wysoko oprocentowanych lokatach bankowych. Ponadto większe firmy zarządzające często mają umowy ramowe z dostawcami usług i mediów takich jak energia elektryczna, mając korzystniejsze stawki, niż uzyskałaby pojedyncza wspólnota. To też może być źródłem poważnych oszczędności dla wspólnoty – tłumaczy Iwona Brodzik.

Istotną kwestią jest też bieżąca obsługa wspólnoty przez firmę zarządzającą, czyli to, jaki dostęp do pracowników firmy będą mieli sami mieszkańcy.

Reklama
Reklama

– Może się bowiem okazać, że choć wynagrodzenie zarządcy będzie atrakcyjne, w konsekwencji sama obsługa będzie wirtualna i administrator będzie dostępny we wspólnocie np. raz w tygodniu. Ważną informacją dla wspólnoty jest również to, ilu pracowników firmy zarządzającej prowadzi daną nieruchomość i w jakich godzinach są dostępni. W profesjonalnych firmach za opiekę wspólnoty najczęściej odpowiadają trzy osoby: administrator, koordynator i zarządca, a mieszkańcy mają możliwość kontaktu 24 godziny na dobę, co jest korzystne w sytuacjach awaryjnych – opowiada Mariusz Łubiński, prezes Admusa.

Jego zdaniem cenną informacją może się okazać nawet to, na jakich zasadach następuje rozliczanie materiałów biurowych.

– Warto spytać zarządcę, czy to on ponosi koszty druku, zakupu papieru, zebrania materiałów informacyjnych, opracowania dokumentów. Bywa bowiem tak, że zarządcy przenoszą te koszty na wspólnotę i znów relatywnie niski koszt obsługi zarządcy okazuje się pozorny – mówi Łubiński.

—Dorota Kaczyńska

Wspólnota mieszkaniowa, podpisując umowę z firmą zarządzającą, powierza jej pod opiekę majątek wart czasem nawet kilkaset milionów złotych. Zatem jeśli skorzysta z usług niedoświadczonego, niekompetentnego czy nieuczciwego podmiotu – może wiele stracić.

– Przy wyborze firmy zarządzającej należy zwrócić uwagę na cenę, gwarancję jakości usług oraz usługi dodatkowe wpływające na poprawę komfortu mieszkania. Gdy oferta firm jest bardzo zbliżona i na pierwszy rzut oka wygląda tak samo, cena może mieć znaczenie. Nie dajmy się jednak zwieść pierwszemu wrażeniu. Warto zweryfikować, czy obietnice składane przez zarządcę mają odzwierciedlenie w rzeczywistości – opowiada Rafał Waligóra, dyrektor ds. zarządzania nieruchomościami w Atrium 21.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Nowe szaty biurowca Warsaw Corporate Center
Nieruchomości
Condohotel czy apartament na doby
Nieruchomości
Niejasne zasady wydłużają drogę do inwestycji mieszkaniowych
Nieruchomości
Rekordowa transakcja na polskim rynku PRS
Nieruchomości
Coraz mniej wolnych miejsc noclegowych w górach i nad morzem
Reklama
Reklama