Bez remontów ubędzie klientów

Właściciele galerii mówią, że sprzedaż w sieci nie jest zagrożeniem, ale odnawiają centra, by nie spadły w nich dochody.

Aktualizacja: 19.10.2015 07:03 Publikacja: 19.10.2015 06:55

Bez remontów ubędzie klientów

Foto: ROL

W Polsce jest dziś 12,6 mln mkw. powierzchni handlowej. Powstaje kolejne 708 tys. mkw., z czego 675 tys. przypada na centra handlowe – wylicza firma JLL. Do tego z roku na rok dynamicznie rośnie sprzedaż przez internet. Na rynku trwają więc przebudowy, rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów.

Największe powstające obiekty to Posnania (100 tys. mkw.) w Poznaniu, Wroclavia (64 tys. mkw.) we Wrocławiu oraz Forum Gdańsk (62 tys. mkw.). We wrześniu prace przygotowawcze rozpoczęły się również przy jednej ze stołecznych inwestycji firmy GTC – Galerii Północnej (64 tys. mkw.).

Jak informuje JLL, z planów deweloperów wynika, że w samym tylko czwartym kwartale tego roku rynek może wzbogacić się o ponad 330 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego ok. 295 tys. mkw. przypadnie na centra handlowe.

Największym obiektem planowanym do ukończenia w tym roku są Zielone Arkady w Bydgoszczy. Na czwarty kwartał zaplanowane są także otwarcia m.in. Supersamu (23 tys. mkw.) w Katowicach oraz Galerii Galena (31,4 tys. mkw.) – pierwszej nowoczesnej galerii handlowej w Jaworznie, Vivo! (32,7 tys. mkw.) w Stalowej Woli oraz centrum Nowy Rynek (24 tys. mkw.) w Jeleniej Górze.

Ale nie tylko nowymi inwestycjami żyje rynek. – Modernizacje i przebudowy to bardzo ważny element strategii właścicieli i zarządców starszych obiektów, w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku i zmieniające się oczekiwania klientów – podkreśla Edyta Potera, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.

Opowiada, że w trzecim kwartale na rynek trafiła nowa powierzchnia w ramach rozbudowanej Galerii Pomorskiej, centrum Wola Park i Factory Ursus. Z kolei takie projekty jak m.in. Centrum Franowo w Poznaniu, Morena w Gdańsku, Tesco Bielany we Wrocławiu oraz obiekty ETC w Swarzędzu i Gdańsku przechodzą właśnie procesy przebudowy czy modernizacji.

Także Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych, zwraca uwagę, że bardzo duży udział wśród oddawanej powierzchni – aż 45-proc. – stanowią rozbudowy obiektów handlowych. – Większość z nich dotyczyła tradycyjnych centrów handlowych,  potwierdzając tym samym obserwowany od dwóch lat trend na rynku, zgodnie z którym inwestorzy – bazując na ugruntowanej pozycji danego obiektu – stawiają na jego rozwój poprzez dopasowanie do obecnych potrzeb klientów – wyjaśnia Radosław Knap.

Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE, zwraca uwagę na dynamikę wzrostu sprzedaży w internecie.

– Właściciele sieci handlowych, uruchamiając sklepy internetowe, odpowiadają na potrzeby swoich klientów, ale także w taki sposób zwiększają dostępność produktu poza regularnymi sklepami. W efekcie niektóre branże zarejestrowały spadek obrotów w sklepach w momencie uruchomienia sprzedaży internetowej – np. elektronika czy artykuły spożywcze. To z kolei spowodowało potrzebę zmniejszenia powierzchni sklepów stacjonarnych – wyjaśnia Magda Frątczak.

Gdy najemcy wyparci przez internet zwalniają powierzchnię, centrum szuka na ich miejsce nowych operatorów, by uatrakcyjnić ofertę i podnieść odwiedzalność.

Właścicielom galerii zależy też, aby były one miejscem spotkań, a nie tylko zakupów. Wzmacniają więc swoją ofertę. JLL podaje, że na rynku pojawiły się trzy znane sieci gastronomiczne: Fuddruckers, Dairy Queen (Wola Park) oraz Paul (Warsaw Financial Center). Z kolei Dunkin' Donuts postanowił reaktywować swoją działalność w Polsce. Poza tym turecka marka modowa Colin's zadebiutowała w Bonarka City Center, a Origins rozpoczął od Galerii Mokotów.

W Polsce jest dziś 12,6 mln mkw. powierzchni handlowej. Powstaje kolejne 708 tys. mkw., z czego 675 tys. przypada na centra handlowe – wylicza firma JLL. Do tego z roku na rok dynamicznie rośnie sprzedaż przez internet. Na rynku trwają więc przebudowy, rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów.

Największe powstające obiekty to Posnania (100 tys. mkw.) w Poznaniu, Wroclavia (64 tys. mkw.) we Wrocławiu oraz Forum Gdańsk (62 tys. mkw.). We wrześniu prace przygotowawcze rozpoczęły się również przy jednej ze stołecznych inwestycji firmy GTC – Galerii Północnej (64 tys. mkw.).

Pozostało 84% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Nieruchomości
City Logistics Warsaw IV w nowych rękach
Nieruchomości
Branża komentuje pomysły polityków na najem krótkoterminowy
Nieruchomości
Normatyw parkingowy. Straty miasta mogą iść w grube miliony
Nieruchomości
Awantura o Booking Island
Nieruchomości
Klienci pytają: „Czy była tam woda?”