W Polsce jest dziś 12,6 mln mkw. powierzchni handlowej. Powstaje kolejne 708 tys. mkw., z czego 675 tys. przypada na centra handlowe – wylicza firma JLL. Do tego z roku na rok dynamicznie rośnie sprzedaż przez internet. Na rynku trwają więc przebudowy, rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów.
Największe powstające obiekty to Posnania (100 tys. mkw.) w Poznaniu, Wroclavia (64 tys. mkw.) we Wrocławiu oraz Forum Gdańsk (62 tys. mkw.). We wrześniu prace przygotowawcze rozpoczęły się również przy jednej ze stołecznych inwestycji firmy GTC – Galerii Północnej (64 tys. mkw.).
Jak informuje JLL, z planów deweloperów wynika, że w samym tylko czwartym kwartale tego roku rynek może wzbogacić się o ponad 330 tys. mkw. nowej powierzchni, z czego ok. 295 tys. mkw. przypadnie na centra handlowe.
Największym obiektem planowanym do ukończenia w tym roku są Zielone Arkady w Bydgoszczy. Na czwarty kwartał zaplanowane są także otwarcia m.in. Supersamu (23 tys. mkw.) w Katowicach oraz Galerii Galena (31,4 tys. mkw.) – pierwszej nowoczesnej galerii handlowej w Jaworznie, Vivo! (32,7 tys. mkw.) w Stalowej Woli oraz centrum Nowy Rynek (24 tys. mkw.) w Jeleniej Górze.
Ale nie tylko nowymi inwestycjami żyje rynek. – Modernizacje i przebudowy to bardzo ważny element strategii właścicieli i zarządców starszych obiektów, w odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku i zmieniające się oczekiwania klientów – podkreśla Edyta Potera, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.