– To był dobry rok na rynku powierzchni handlowych w Polsce. Do pierwszych dni grudnia oddano do użytku obiekty handlowe o łącznej powierzchni 650 tys. mkw. To o 33 proc. więcej niż w 2014 roku – mówi Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL.
Podaje, że obecnie w budowie jest 566 tys. handlowych mkw., z czego 94 proc. przypada na centra handlowe. – Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży detalicznej i dobre wyniki PKB. Poziom siły nabywczej i coraz większa świadomość znaczenia marek wśród Polaków wpływa na decyzje firm o debiutach i ekspansjach – dodaje Anna Wysocka.
Co na rynku
Na początku grudnia 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła blisko 13 mln mkw., z czego najwięcej – 9,3 mln mkw. (71 proc.) – przypadało na centra handlowe, natomiast 3,5 mln mkw. (27 proc.) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe. Około 0,2 mln mkw. (2 proc.) to centra wyprzedażowe – podaje JLL.
Z wynikiem na poziomie 241 mkw. na tysiąc mieszkańców pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej (ta wynosi 202 mkw.). Jesteśmy jednak poniżej średniej dla Europy Zachodniej – 262 mkw. Z tego powodu oraz ze względu na rosnącą gospodarkę nasz kraj przyciąga inwestorów.
Jak podaje JLL, w 2015 r. trwała lub rozpoczęła się budowa kilku bardzo dużych obiektów handlowych w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Trójmieście. Na przykład w stolicy pozwolenie na budowę otrzymał jeden z flagowych projektów GTC – Galeria Północna (64 tys. mkw.)