Zaprojektowanie przestrzeni dopasowanej do potrzeb i kultury danej organizacji to skomplikowane zadanie – podkreśla Dorota Osiecka, dyrektor w dziale Workplace Innovation w Colliers International. – Nie wystarczy prosta analiza potrzeb – zastrzega.
Obserwacja i ankiety
Jak mówi Dorota Osiecka, pod uwagę trzeba wziąć m.in. kulturę danej organizacji, różnorodne style pracy, specyficzne potrzeby dotyczące technologii, obiegu informacji i współpracy pomiędzy zespołami. – Przestrzeń biurowa to narzędzie, które ma wymierny wpływ na wyniki biznesowe – podkreśla dyrektor z Colliers International. Ważne jest zdefiniowanie priorytetów i szczegółowa analiza różnych aspektów działalności firmy.
– Na tym etapie prowadzona jest obserwacja, ankiety, grupy fokusowe oraz analiza danych z różnych źródeł wewnątrz organizacji – wylicza Dorota Osiecka. – Dopiero na podstawie strategicznej wizji i analizy danych powstają wytyczne dla architekta, który projektuje przestrzeń – zwraca uwagę.
I dodaje, że do przeprowadzenia tego procesu wiele firm zatrudnia zewnętrznych specjalistów. – Z przeprowadzką do nowych biur wiąże się też zwykle zmiana nawyków i sposobów działania organizacji, w tym także stylów zarządzania – mówi Dorota Osiecka.
Podkreśla, że coraz więcej firm korzysta z usług typu workplace innovation. – Najlepiej, by w takim zespole znaleźli się psychologowie biznesu, socjologowie organizacji, architekci i designerzy specjalizujący się w projektowaniu innowacyjnych i elastycznych przestrzeni do pracy – mówi Osiecka.