Jak przygotować siedzibę dla firmy

Jak przygotować stanowiska pracy? Sposób urządzenia biura jest uzależniony od profilu danej firmy.

Aktualizacja: 12.06.2016 11:30 Publikacja: 12.06.2016 10:09

Biurowiec za Bramką

Biurowiec za Bramką

Foto: Materiały Inwestora

Zaprojektowanie przestrzeni dopasowanej do potrzeb i kultury danej organizacji to skomplikowane zadanie – podkreśla Dorota Osiecka, dyrektor w dziale Workplace Innovation w Colliers International. – Nie wystarczy prosta analiza potrzeb – zastrzega.

Obserwacja i ankiety

Jak mówi Dorota Osiecka, pod uwagę trzeba wziąć m.in. kulturę danej organizacji, różnorodne style pracy, specyficzne potrzeby dotyczące technologii, obiegu informacji i współpracy pomiędzy zespołami. – Przestrzeń biurowa to narzędzie, które ma wymierny wpływ na wyniki biznesowe – podkreśla dyrektor z Colliers International. Ważne jest zdefiniowanie priorytetów i szczegółowa analiza różnych aspektów działalności firmy.

– Na tym etapie prowadzona jest obserwacja, ankiety, grupy fokusowe oraz analiza danych z różnych źródeł wewnątrz organizacji – wylicza Dorota Osiecka. – Dopiero na podstawie strategicznej wizji i analizy danych powstają wytyczne dla architekta, który projektuje przestrzeń – zwraca uwagę.

I dodaje, że do przeprowadzenia tego procesu wiele firm zatrudnia zewnętrznych specjalistów. – Z przeprowadzką do nowych biur wiąże się też zwykle zmiana nawyków i sposobów działania organizacji, w tym także stylów zarządzania – mówi Dorota Osiecka.

Podkreśla, że coraz więcej firm korzysta z usług typu workplace innovation. – Najlepiej, by w takim zespole znaleźli się psychologowie biznesu, socjologowie organizacji, architekci i designerzy specjalizujący się w projektowaniu innowacyjnych i elastycznych przestrzeni do pracy – mówi Osiecka.

Michał Orłowski, wicedyrektor działu powierzchni biurowych w Cushman & Wakefield, nie wyklucza, że z usług psychologów zacznie korzystać coraz więcej firm. Na razie jednak, jak mówi Orłowski, nie jest to jeszcze powszechna usługa. – Dużą rolę przy określaniu potrzeb pracowniczych, również przy organizacji biura, odgrywają działy personalne, w których często zatrudnia się osoby z wykształceniem psychologicznym – mówi dyrektor z Cushman & Wakefield.

Dodaje, że sposób urządzenia biura jest uzależniony od profilu danej firmy. – Branże kreatywne, w których stawia się na interakcję pomiędzy pracownikami, preferują otwarte powierzchnie, czyli open space – mówi Michał Orłowski. – Tam, gdzie najważniejsza jest indywidualna praca analityczna, preferuje się podział gabinetowy, tzw. cellular offices. Najczęściej jednak firmy decydują się na układ mieszany, czyli tzw. mixed – zauważa.

Michał Orłowski dodaje, że coraz mocniej kładzie się też nacisk na ciekawe zaaranżowanie części socjalnych tak, by łączyły kilka funkcji, czyli strefę relaksu i zabawy, miejsce do spożywania posiłków, przestrzeń do wymiany poglądów. – Do przedstawienia pomysłów na aranżację przestrzeni nierzadko angażuje się grupę pracowników. Firmy starają się uwzględniać ich potrzeby na wczesnym etapie selekcji lokalizacji – zwraca uwagę Michał Orłowski. – Przeprowadza się ankiety, które mają określić najważniejsze kryteria wyboru miejsca i preferencje pracowników. W przypadku większych organizacji mapuje się miejsca zamieszkania i określa czas dojazdu do pracy pracowników średniej i wyższej kadry menedżerskiej. Ankiety są przeprowadzane najczęściej przez zewnętrznych doradców.

Biura przyszłości

Mikołaj Sznajder, wicedyrektor Działu Powierzchni Biurowych w CBRE, komentuje, że coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że powierzchnia najmu to już nie tylko metry kwadratowe, na których powstaje niekomfortowy open space z atrakcyjną częścią recepcyjną dla klientów.

– Dziś mówimy o biurach elastycznych, czyli o koncepcji biura przyszłości, które stało się narzędziem do przyciągania, utrzymania i zapewnienia dobrej jakości przestrzeni dla największych talentów – mówi Mikołaj Sznajder. – Potrzeby najemców są dziś analizowane dużo głębiej niż w przeszłości już na wczesnym etapie wyboru lokalizacji. W skali mikro standardem wydają się pogłębione wywiady z pracownikami oraz analiza powiązań między działami. W skali makro pod uwagę brane są potrzeby pracowników z poszanowaniem zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, tzw. work-life balance – mówi.

I podkreśla, że pomoc psychologów jest nieoceniona przy dużych organizacjach i konieczności aranżacji ogromnych, kilkupiętrowych przestrzeni.

Nieruchomości
Sezon na działki letniskowe. Ile za nieruchomość na wakacje?
Nieruchomości
Jakie mieszkanie na kredyt?
Nieruchomości
10,2 mln euro kredytu na ukończenie magazynu pod Warszawą
Nieruchomości
Inwestorzy zameldują się na rynku magazynów?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Nieruchomości
Czeski inwestor MY Park na zakupach w Polsce