Parki handlowe szturmują miasteczka

Ten rok upłynie na dalszej ekspansji deweloperów poza aglomeracjami oraz na wzroście roli handlu internetowego.

Publikacja: 17.02.2022 20:24

Parki handlowe szturmują miasteczka

Foto: Mat. prasowe

Według szacunków firmy Colliers w 2021 r. deweloperzy oddali 338 tys. mkw. powierzchni handlowej, przez co jej zasoby wzrosły do 12,3 mln mkw. Na koniec grudnia w budowie było 285 tys. mkw.

Analizując rynek wchodzący w trzecim rok pandemii, eksperci prognozują pięć trendów.

Górą małe miasta

W tej chwili aktywność inwestorów i deweloperów koncentruje się na mniejszych miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców. Hitowym formatem są parki handlowe, różniące się od galerii wejściami do sklepów bezpośrednio z parkingów i tym, że nie ma dużych powierzchni wspólnych. W 2021 r. wybudowano 34 centra i parki – żaden z tych obiektów nie był większy niż 25 tys. mkw.

– Decyzje o lokalizacji obiektów handlowych w mniejszych miejscowościach motywowane są rosnącą siłą nabywczą mieszkańców oraz dużą konkurencją na większych rynkach – tłumaczy Katarzyna Michnikowska, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers. – Wciąż ogromną popularnością wśród konsumentów cieszą się parki handlowe, które umożliwiają korzystanie z usług, handlu i gastronomii w sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Małe i średnie obiekty handlowe wykazują wyższą odporność na wprowadzane restrykcje związane z pandemią – zaznacza.

Kolejny trend prognozowany w 2022 r. to luzowanie restrykcji związanych z pandemią. Jak podkreślają eksperci Colliers, wraz ze wzrostem poziomu wyszczepienia społeczeństw i normalizowania się sytuacji epidemicznej w poszczególnych krajach, również w Polsce powoli zmniejsza się ryzyko i próg wprowadzenia znacznych obostrzeń dla obiektów handlowych. Jednak konsekwencje poprzednich lockdownów – z 2020 i 2021 r. – branża może odczuwać jeszcze przez kilka najbliższych lat.

Spodziewana jest dalsza ekspansja e-commerce, rozwój różnych form dostaw i przenikanie się handlu internetowego i tradycyjnego (omnichannel). Te czynniki będą wciąż paliwem napędowym rynku magazynowego. Warto pamiętać, że udział sprzedaży e-commerce w handlu detalicznym w Polsce w 2021 r. wahał się między 7,4 proc. w lipcu, a 11,4 proc. w listopadzie.

Czwarty trend to wielofunkcyjność. Zarówno deweloperzy i inwestorzy wyspecjalizowani w nieruchomościach handlowych, ale i sieci handlowe obecne dotychczas jedynie w dużych centrach będą szukać nowych opcji i sposobów dywersyfikacji.

Wreszcie nieruchomości handlowe, jak wiele innych sektorów, będą pod coraz mocniejszym wpływem ESG (środowisko, kwestie społeczne i ład korporacyjny – red.). Eksperci Colliers spodziewają się modyfikacji i renowacji budynków pod kątem ograniczenia zużycia energii oraz emisji. Większą uwagę będzie się zwracać na opakowania wielokrotnego użytku czy zmniejszenie negatywnego wpływu dostaw i zwrotów towarów na środowisko. ESG to również takie kwestie, jak sprawiedliwe wynagradzanie, inwestycje w kapitał ludzki czy dbanie o interesy społeczności lokalnej.

Metamorfozy obiektów handlowych wynikają nie tylko z polityki ESG.

– Inwestorzy poszukują nowych rozwiązań dla najstarszych obiektów. Potencjalne scenariusze zaobserwować można na przykładzie obiektów sieci Tesco, które nie zostały przejęte przez operatorów spożywczych. Przestrzenie zajmują także operatorzy DIY (sklepy z materiałami budowlanymi, akcesoriami do domu itp. – red.), a wybrane obiekty przekształcane są na parki handlowe. Na rynkach o dużej konkurencji oraz presji na intensyfikację zagospodarowania terenu, spodziewać można się realizacji projektów wielofunkcyjnych – podkreśla Dominika Jędrak, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers.

Na zakupy, nie obchód

Podobne oczekiwania wobec rynku handlowego w Polsce mają eksperci CBRE. Z jednej strony spodziewane jest utrzymanie popularności parków handlowych w mniejszych miastach, a z drugiej wzrost znaczenia projektów mixed-use.

– Za nami kolejny rok pełen wyzwań dla rynku handlowego. Podobnie jak w 2020 r., funkcjonowanie części obiektów było ograniczone przez 2,5 miesiąca. Jednak negatywny wpływ obostrzeń okazał się mniejszy. Odwiedzalność wzrosła, w najlepszych miesiącach, zbliżając się nawet do poziomów sprzed pandemii. Zwiększały się również obroty sklepów – relacjonuje Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE. – Podczas gdy w 2020 r. spadek wyniósł 30 proc. rok do roku, to w 2021 r. jedynie 16 proc. względem 2019 r. Klienci wciąż rzadziej niż przed pandemią odwiedzali centra handlowe, ale robili większe zakupy podczas jednej wizyty. W tym roku częstotliwość wizyt w sklepach wciąż będzie skorelowana z zachorowalnością na koronawirusa, ale sprzedaż detaliczna będzie rosła, zarówno w kanale e-commerce, jak i stacjonarnym – prognozuje.

Według szacunków CBRE, czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie, czyli dla najlepszych lokali o powierzchni do 100 mkw. to 100–130 euro za mkw. miesięcznie w Warszawie oraz 40–50 euro za mkw. miesięcznie w pozostałych największych miastach. Najemcy zyskali jednak większą możliwość negocjacji czynszów efektywnych. Eksperci wskazują, że w tym roku możliwe jest, że pojawi się presja na obniżkę czynszów w obiektach starszych i ze słabszą pozycją na rynku.

Według szacunków firmy Colliers w 2021 r. deweloperzy oddali 338 tys. mkw. powierzchni handlowej, przez co jej zasoby wzrosły do 12,3 mln mkw. Na koniec grudnia w budowie było 285 tys. mkw.

Analizując rynek wchodzący w trzecim rok pandemii, eksperci prognozują pięć trendów.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Nieruchomości
Rusza budowa drugiego etapu EDS Park Legnica
Nieruchomości
Stoimy mocno na dwóch nogach
Nieruchomości
Strabag Real Estate kupuje 80 tys. mkw. gruntu w Krakowie
Nieruchomości
Atrium Promenada przejdzie metamorfozę
Handel
Polacy wracają do galerii handlowych