Koncept dark store kusi kolejne sieci. Na rynek ekspresowych zakupów online wchodzi Żabka. Sieć prezentuje nową aplikację Jush (w ramach startupu Lite e-Commerce).
– Pilotaż usługi wygodnej dostawy produktów do domu – Żabka Jush – startuje 21 października – informuje Grupa Żabka. – Aplikacja zadebiutuje w Warszawie na systemie iOS. Na razie klienci mogą zamawiać zakupy w części Śródmieścia, Starej Ochoty, Woli i Ursynowa, wybierając spośród 1,3 tys. produktów. Zakupy, od złożenia zamówienia do przybycia kuriera, mają zająć nie więcej niż 15 minut. W planach są kolejne dzielnice Warszawy i inne miasta.
Nisza idealna
Żeby szybko realizować zamówienia, potrzebne są odpowiednie obiekty. Jak tłumaczy Natalia Mika, doradca w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych firmy doradczej Cresa, dark stores to obiekty przypominające hipermarket. – Pomiędzy regałami przemieszczają się magazynierzy zbierający produkty z półek. Nie są to magazyny wysokiego składowania, a ich powierzchnia jest raczej mniejsza, są bardziej rozproszone – wyjaśnia. Dark store'y plasują się bardziej na pograniczu retailu i magazynu.
Z założenia, jak mówi ekspertka Cresy, mają maksymalnie przyspieszyć czas dostawy pod drzwi klienta „przy jednoczesnym zachowaniu optymalizacji kosztów kompletacji zamówienia".
Natalia Mika ocenia, że tego typu obiekty będą powstawały m.in. w relatywnie tańszych, dobrze skomunikowanych pod kątem lokalnej dystrybucji dzielnicach. – W przyszłości pojawią się także w pełni zautomatyzowane dark store'y, w których kompletowanie będzie się odbywać się przy użyciu zaawansowanych technologii intralogistycznych. Praca ludzi będzie ograniczona do minimum – przewiduje.