W biurowcu wszystko ma uwzględniać dobro użytkownika

Wyznacznikiem nowej filozofii jest stworzony w 2014 r. certyfikat WELL.

Publikacja: 30.08.2018 20:00

Zielone ściany, dużo światła, fantastyczna panorama Warszawy – biuro zajmującej się aranżacjami firm

Zielone ściany, dużo światła, fantastyczna panorama Warszawy – biuro zajmującej się aranżacjami firmy Tetris w wieżowcu Warsaw Spire.

Foto: materiały prasowe

Rynek biurowy wciąż ewoluuje, toczy się nieustanny dialog między deweloperami, zarządcami, najemcami – w rozumieniu organizacji i ich pracowników.

– Na naszym rynku można zaobserwować wyraźne trendy, które na zaawansowanych rynkach, jak w USA czy Europie Zachodniej, funkcjonują już od jakiegoś czasu. Biorąc pod uwagę tamte doświadczenia, przyszłość rynku to skupienie się na komforcie i zdrowiu osób pracujących w biurowcach – mówi Monika A. Dębska-Pastakia, prezes Knight Frank. Podkreśla, że w USA w 2014 r. stworzono system certyfikacji WELL, który jako pierwszy skupia się wyłącznie na zdrowiu i samopoczuciu użytkowników budynków. – W Stanach biura z miejscami, gdzie można się zdrzemnąć czy skorzystać z masażu, nie są niczym niezwykłym. Służy to naładowaniu baterii i poprawieniu wydajności. Na całym świecie jest około 180 tys. budynków z certyfikatami WELL, w Polsce jest na razie pięć obiektów prekwalifikowanych. Duża konkurencja między deweloperami o najemców a najemców o pracowników spowoduje, że te aspekty będą wyznaczać nowe trendy – mówi Dębska-Pastakia.

Tkanka i prestiż

Eksperci Knight Frank przyjrzeli się, jakie trendy obecnie widać na polskim rynku biurowym.

Po pierwsze, to strategia środowiska pracy. Internet powoduje, że wiele informacji można pozyskać zdalnie, łatwo się także komunikować na odległość. Stacjonarne biuro musi więc oferować wartość dodaną.

– Dawniej firmy patrzyły na biura przez pryzmat kosztów najmu, a na pracowników przez pryzmat kosztów wynagrodzeń. Zrozumiano jednak, że to nie koszty, ale rodzaj inwestycji. Dobrze zaaranżowane biuro poprawia komfort pracowników, a co za tym idzie, ich produktywność. W źle zaprojektowanej przestrzeni, gdzie nie ma miejsca na skupienie się, porozmawianie przez telefon, brakuje sal do spotkań, ludzie nie będą chcieli pracować – wskazuje Elżbieta Czerpak, szefowa działu badań w Knight Frank.

Po drugie, człowiek jest ważny, dlatego rośnie liczba udogodnień oferowanych użytkownikom. Przedszkole, pralnia, centrum medyczne, stacja rowerów miejskich, a także zielona przestrzeń wokół budynków – to wszystko potrzebne jest, by podnieść atrakcyjność obiektu.

Biuro to także miejsce budowania społeczności. – Można pracować z domu, ale interakcja z innymi ludźmi jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Freelancerzy najpierw pracowali w kawiarniach, z tego zrodziła się idea coworkingu. W efekcie nie tylko najemcy tworzą przyjazną przestrzeń dla pracowników, ale i zarządcy tworzą jak najlepszą przestrzeń dla najemców – mówi Czerpak.

Do biurowców wchodzi też życie, budynki otwierają się na osoby z zewnątrz, stają się częścią tkanki miejskiej. Otwarte są restauracje, tarasy, przestrzenie publiczne – tym samym kompleks żyje poza godzinami pracy biur.

Kolejnym trendem jest ściąganie sztuki do budynków i wokół nich. Ma to podnosić prestiż, a jednocześnie rozszerzać horyzonty użytkowników i wpływać na ich kreatywność, a także ściągać osoby z zewnątrz.

Rośnie znaczenie nowych technologii. W wielu nowych biurowcach smartfon wyposażony w odpowiednią aplikację służy jako karta dostępu, pozwala sterować oświetleniem, klimatyzacją, rezerwacją sal, zgłaszać problemy techniczne itd. – Aplikacje mobilne są poszerzane o kolejne funkcjonalności. Coraz więcej deweloperów i zarządców nawiązuje współpracę ze startupami – celem jest z jednej strony dalsze podnoszenie komfortu użytkowania budynku, a z drugiej optymalizacja kosztów eksploatacji budynków na podstawie analizy danych – mówi Czerpak. – Technologiczne nowinki są naturalne w przypadku nowych budynków, ale pracujemy też nad tym, by pojawiały się także w starszych budynkach – podkreśla.

Na zielono

Poza tym ludzie chcą być bliżej natury, dlatego modne są zielone – pokryte roślinnością – ściany. Materiały wykończeniowe też mają się z tym kojarzyć – to np. pnie drzew, a także fototapety z naturą.

Ekologia ma coraz większe znaczenie. Standardem jest już posiadanie certyfikatów środowiskowych, jak BREEAM czy LEED.

Swoboda, dbanie o starsze generacje pracowników, zdrowy tryb życia, obniżenie stresu, indywidualne podejście – to pięć trendów zidentyfikowanych z kolei przez firmę CBRE, które będą ważne dla rozwoju rynku biurowego w najbliższych dekadach.

Z kolei Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC w raporcie „Zdrowe zielone biura" zidentyfikowało siedem obszarów zrównoważonej powierzchni biurowej: jakość środowiska wewnętrznego i wentylację, komfort termiczny, światło dzienne i oświetlenie, akustykę, układ i aranżację biura, dostęp do natury i widoki na zewnątrz, lokalizację i dostęp do udogodnień. To najważniejsze obszary, które należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu zrównoważonej przestrzeni do pracy.

Rynek biurowy wciąż ewoluuje, toczy się nieustanny dialog między deweloperami, zarządcami, najemcami – w rozumieniu organizacji i ich pracowników.

– Na naszym rynku można zaobserwować wyraźne trendy, które na zaawansowanych rynkach, jak w USA czy Europie Zachodniej, funkcjonują już od jakiegoś czasu. Biorąc pod uwagę tamte doświadczenia, przyszłość rynku to skupienie się na komforcie i zdrowiu osób pracujących w biurowcach – mówi Monika A. Dębska-Pastakia, prezes Knight Frank. Podkreśla, że w USA w 2014 r. stworzono system certyfikacji WELL, który jako pierwszy skupia się wyłącznie na zdrowiu i samopoczuciu użytkowników budynków. – W Stanach biura z miejscami, gdzie można się zdrzemnąć czy skorzystać z masażu, nie są niczym niezwykłym. Służy to naładowaniu baterii i poprawieniu wydajności. Na całym świecie jest około 180 tys. budynków z certyfikatami WELL, w Polsce jest na razie pięć obiektów prekwalifikowanych. Duża konkurencja między deweloperami o najemców a najemców o pracowników spowoduje, że te aspekty będą wyznaczać nowe trendy – mówi Dębska-Pastakia.

Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield
Nieruchomości
Rośnie GLP Park Lędziny II. Pracę w magazynie ułatwią roboty
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Nieruchomości
Łódź. Biurowiec React dostał zielony paszport